Jaar 2016. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.
| Primitieve begroting | Gewijzigde begroting | Realisatie | Verschil |
|---|
| Programmaonderdeel | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
|---|
| Sociale werkzoorziening | -3.480 | 0 | -3.480 | -3.725 | 0 | -3.725 | -4.069 | 48 | -4.021 | -344 | 48 | -296 |
| Maatsch begeleiding en advies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Huish verzorging (Wmo) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Voorzieningen participatiewet | -329 | 0 | -329 | -329 | 0 | -329 | -543 | 136 | -407 | -214 | 136 | -78 |
| Sociaal Cultureel Werk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Voorzieningen gehandicapten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Maatwerk Natura materieel Wmo | -1.062 | 7 | -1.055 | -666 | 7 | -659 | -793 | 9 | -784 | -127 | 2 | -125 |
| Maatw Natura immaterieel Wmo | -4.246 | 0 | -4.246 | -3.002 | 0 | -3.002 | -3.244 | 1 | -3.243 | -242 | 1 | -241 |
| Eigen bijdrage maatwerk Wmo | 0 | 615 | 615 | 0 | 495 | 495 | 0 | 375 | 375 | 0 | -120 | -120 |
| Alg voorz Wmo en Jeugd | -2.027 | 0 | -2.027 | -1.859 | 53 | -1.806 | -1.888 | 57 | -1.831 | -29 | 4 | -25 |
| Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd | -1.508 | 0 | -1.508 | -1.269 | 0 | -1.269 | -1.284 | 0 | -1.284 | -15 | 0 | -15 |
| PGB Wmo en Jeugd | -3.046 | 5 | -3.041 | -3.106 | 5 | -3.101 | -1.460 | 0 | -1.460 | 1.646 | -5 | 1.641 |
| Ind voorz Natura Jeugd | -2.324 | 0 | -2.324 | -3.916 | 0 | -3.916 | -3.604 | 0 | -3.604 | 311 | 0 | 311 |
| Veiligheid en opvang jeugd | -128 | 0 | -128 | -440 | 0 | -440 | -391 | 0 | -391 | 49 | 0 | 49 |
| Openbare gezondheidszorg | -539 | 0 | -539 | -514 | 0 | -514 | -515 | 0 | -515 | -1 | 0 | -1 |
| CJG Jeugdgezondheidszorg | -377 | 0 | -377 | -302 | 0 | -302 | -316 | 0 | -316 | -14 | 0 | -14 |
| Jeugdgezondheidszorg maatwerk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Integratie-uitk sociaal domein | 0 | 11.426 | 11.426 | 0 | 11.555 | 11.555 | 0 | 11.555 | 11.555 | 0 | 0 | 0 |
| Salso voor bestemming | -19.067 | 12.054 | -7.014 | -19.129 | 12.116 | -7.014 | -18.107 | 12.182 | -5.926 | 1.022 | 66 | 1.088 |
| Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Onttrekking aan reserves | 0 | 150 | 150 | 0 | 150 | 150 | 0 | 93 | 93 | 0 | -57 | -57 |
| Saldo na bestemming | -19.067 | 12.204 | -6.864 | -19.129 | 12.266 | -6.864 | -18.107 | 12.274 | -5.833 | 1.022 | 9 | 1.031 |
Analyse van het resultaat
Algemeen
In 2015 is de begroting van programma 7 ingericht op basis van de informatie van het rijk over zorggebruik en de verdeling van de integratie uitkering. In 2016 hebben wij de begroting beter aangesloten op de realiteit. Hierbij wisten we dat voldoende historie op het gebied van de benodigde budgetten op dit moment nog ontbreekt. Middelen die niet ingezet worden of die beschikbaar moesten zijn voor de verevening op jeugd, zijn bij begrotingswijziging op een stelpost geplaatst. Bij onderstaande analyse wordt uitgegaan van de realisatie ten opzichte van de begroting programma 7 na het B&W besluit en de begrotingswijziging.
In deze jaarrekening zijn de van het CAK ontvangen eigen bijdragen van cliënten verantwoord m.b.t. begeleiding, huishoudelijke hulp, hulp- en vervoersmiddelen (uit hoofde van Wmo), totaal € 375.000 Deze eigen bijdragen worden door het CAK berekend, opgelegd en geïnd en vervolgens afgedragen aan de gemeente o.b.v. aangeleverde informatie over geleverde zorg door zorgaanbieders.
Zorgaanbieders zijn contractueel verplicht om de zorgtrajecten aan te melden bij het CAK. Het CAK is vervolgens de uitvoeringsorganisatie die de eigen bijdrage berekent, oplegt en int bij de cliënten en daarna afdraagt aan de gemeente. Het CAK verstrekt, naast een zogeheten Third Party Mededeling ook een totaaloverzicht van de eigen bijdragen die zijn berekend, opgelegd, geïnd en afgedragen.
Probleempunt hierbij is dat de gemeente geen volledig inzicht heeft in de individueel door het CAK berekende eigen bijdrage van de cliënt en dat gemeenten de eigen bijdragen, niet direct kunnen berekenen controleren. Om privacy redenen staan de inkomensgegevens niet op de overzichten van het CAK, terwijl deze wel nodig zijn om definitief de juistheid en de volledigheid van de eigen bijdragen te kunnen bepalen. Dit leidt tot een onzekerheid in deze jaarrekening t.a.v. de volledigheid en rechtmatigheid van de verantwoorde eigen bijdragen. Het is niet mogelijk om de hoogte van deze onzekerheid te duiden.
Sociale werkvoorziening | € 296.000 N |
De uitstroom uit de WSW blijft achter bij de verwachte uitstroom, waar het rijk vanuit gaat. De begeleiding van de WSW’ers (herindiceringen, ziekteverzuim e.d.) is met ingang van de opstart van de Stichting Dalfsen Werkt nog ingekocht bij het schap. De opzet is dat deze begeleiding door de eenheid Maatschappelijke Ondersteuning wordt uitgevoerd. De overschrijding wordt opgevangen binnen programma 7 Sociaal Domein. |
Voorzieningen Participatie Wet | € 78.000 N |
De re-integratie activiteiten die moeten leiden tot uitstroom uit de bijstand zijn in het tweede halfjaar fors toegenomen onder invloed van een aantrekkende arbeidsmarkt. Onderdeel van deze re-integratie activiteiten is de loonwaarde bepaling die wij moeten betalen aan het UWV. Deze loonwaarde bepaling is nodig voor het toeleiding tot passende instroom. |
Maatwerk Natura materieel WMO | € 125.000 N |
Dit betreft de producten: aanpassing woningen, verstrekking rolstoelen, vervoer en parkeervergunningen. Woningaanpassingen: nadeel € 67.000. De laatste maanden van 2016 zijn een aantal grotere aanpassingen toegekend. Rolstoelen: nadeel € 28.000. Er is een afkoopsom via de VNG van verzekeraars ontvangen. Daarnaast is in de laatste maanden van 2016 meer beroep gedaan op deze voorziening wat een nadeel oplevert. Vervoer: nadeel € 30.000 Dit wordt vooral verklaard door het verstrekken van een subsidie voor het opstellen van een nieuw vervoerplan. |
Maatwerk Natura immaterieel WMO | € 241.000 N |
Er is nog een gering voordeel op de ondersteuning huishouden. Reden hiervan is de overgang van de Huishoudelijk Hulp (onderdeel 1) naar de algemene voorziening. Het nadeel op de individuele begeleiding en dagbesteding komt door de toename van het aantal cliënten en dat hierbij ook zwaardere zorg ingezet. |
Eigen bijdrage WMO | € 120.000 N |
Doordat steeds meer gebruikt gemaakt wordt van de algemene voorziening, waarbij de eigen bijdrage voor de instelling wordt gerealiseerd, ontstaat er een nadeel op de eigen bijdrage die geïnd wordt door het CAK. |
Algemene voorziening WMO en Jeugd | € 25.000 N |
Bij het Jeugd en Jongeren werk is extra ingezet op preventie € 14.000 nadeel. Het overige verschil wordt veroorzaakt door diverse kosten binnen het product maatschappelijke zorg voor € 11.000. |
PGB WMO en Jeugd | € 1.641.000 V |
Het voordeel binnen de PGB WMO wordt veroorzaakt doordat er € 291.000 minder is gedeclareerd bij de SVB dan verwacht. Bij de PGB Jeugd is dit voordeel € 16.000. Een definitieve afrekening over de PGB’s vanuit 2015 levert nog een voordeel op van € 17.000. Zoals in de inleiding aangegeven, is op dit product een stelpost begroot met niet benodigde middelen en middelen benodigd voor de verevening jeugd. Dit levert een voordeel op van € 1.828.000. Daarnaast is de inzet van flexibel personeel op dit product verantwoord wat een nadeel geeft van € 511.000. De onlangs ontvangen afrekening van de BVO is niet financieel verwerkt. De PGB jeugd wordt door BVO d.m.v. de verdeelsleutel verdeeld. Door deze verdeelsleutel komt € 386.800 voor rekening van Dalfsen, terwijl de opgave € 570.400 is. Dalfsen is voor dit onderdeel een voordeel gemeente. |
Individuele voorzieningen Natura Jeugd | € 311.000 V |
De afrekening 2016 is van BVO ontvangen. Deze afrekening is financieel niet meer verwerkt. De totale zorgkosten welke door de zorgaanbieders is gedeclareerd, is uitgekomen op € 4.188.000. Uit de afrekening blijkt niet of Dalfsen hierin een voor- of nadeel gemeente is. Op basis van de voorlopige cijfers is € 3.604.000 opgenomen, waardoor het verschil tussen de begroting en de opgenomen cijfers uitkomt op een voordeel van € 311.000. |
Veiligheid en opvang jeugd | € 49.000 V |
De afrekening 2016 is van BVO ontvangen. Deze afrekening is financieel niet meer verwerkt. De totale zorgkosten welke door de zorgaanbieders is gedeclareerd, is uitgekomen op € 4.188.100. In de afrekening zijn de kosten voor de individuele voorzieningen natura jeugd en veilig en opvang jeugd niet afzonderlijk weergegeven. Op basis van de voorlopige cijfers is € 391.000 opgenomen, waardoor het verschil tussen de begroting en de opgenomen cijfers uitkomt op een voordeel van € 49.000. |
Mutaties reserve functie 0/9 | € 57.000 N |
In de begroting 2016 een onttrekking aan de reserve van € 150.000 opgenomen voor het openhouden van de consultatiebureaus in Nieuwleusen en Lemelerveld. De totale kosten zijn uitgekomen op € 93.000 wat hier een nadeel van € 57.000 geeft. |