Verbonden partijen

Algemeen

Op grond van artikel 9, lid 2f van het BBV dient de programmabegroting een paragraaf Verbonden Partijen te bevatten. Volgens artikel 15 BBV dient deze paragraaf ten minste te bevatten:

  1. De visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen
    in de begroting
  2. De beleidsvoornemens over verbonden partijen
  3. De lijst van verbonden partijen.

Het begrip verbonden partij is vastgelegd in het BBV en is als volgt gedefinieerd:

"Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarbij de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft".

Van een financieel belang is sprake als aan de verbonden partij een bedrag ter beschikking is gesteld dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Van een bestuurlijk belang is sprake bij zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.

In deze paragraaf treft u een overzicht aan van de verbonden partijen. De verbonden partijen worden in deze paragraaf opgesplitst in:

  • Publiekrechtelijke verbonden partijen
  • Privaatrechtelijke verbonden partijen
    • Coöperaties/vennootschappen
    • Stichtingen/verenigingen
    • Overige

Kadernota verbonden partijen
Op 21 maart 2016 is door de gemeenteraad de Kadernota verbonden partijen vastgesteld. In deze nota zijn voorstellen opgenomen voor de invulling van de governance (sturing, beheersing, verantwoording en toezicht) van de verbonden partijen waaraan Dalfsen deelneemt. Om te voorkomen dat dezelfde informatie in de verschillende beleidsstukken rond begroting en verantwoording moet worden opgenomen, beperkt deze paragraaf zich nu tot het geven van een totaalbeeld van de verbonden partijen en de financiële aspecten ervan.
Uit de kadernota vloeit onder andere voort dat het college het netwerklandschap in kaart zal brengen en beoordelen of de paragraaf verbonden partijen voldoende is of dat het wenselijk is deze uit te breiden naar andere netwerkpartijen die niet vallen onder het kader verbonden partijen volgens de definitie van het BBV. Eind oktober 2016 is een notitie van de commissie BBV verschenen inzake verbonden partijen die hieromtrent een aanbeveling doet. In 2017 zal aandacht worden besteed aan de wijze van opvolging hiervan.

Publiekrechtelijke verbonden partijen: gemeenschappelijke regelingen

Naam

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland

Financiële ratio's

31-12- 2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 3.663.648

€ 2.033.930

€ 2.036.750

Eigen vermogen

€ 49. 491.046

€ 2.117.710

€ 2.450.264

Vreemd Vermogen

€ 43.114.866

€ 42.270.437

€ 27.847.619

Gemeentelijke bijdrage

€ 1.624.722 (incl. incidentele teruggaaf)

€ 1.672.059 (incl. incidentele teruggaaf)

€ 1.679.986 (incl. incidentele teruggaaf)

Beleidsvoornemens

Het ambitieniveau van het beleidsplan voor de periode 2015-2018 is om uiterlijk in 2018 de rol als betrouwbare partner te versterken en in de regio leidend te zijn in de samenwerking bij branden, incidenten en crises tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners. De medewerkers zetten hun professionaliteit in om samen met inwoners, bedrijven en instellingen te werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit.

Ontwikkelingen

Op 19 maart 2013 is door het AB besloten tot een verdeelmethodiek. Tevens is destijds besloten voorafgaand aan de begroting 2017 de verdeelmethodiek opnieuw te onderzoeken met als doel afspraken te maken waarbij wordt gestreefd naar een verdeling die meer is gebaseerd op objectieve normen.
Op 23 maart 2016 is door het AB besloten om de verdeelmethodiek te herijken. Gekozen is voor de verdeelsleutel van 75% op basis van historische kosten en 25% op basis van de methodiek van het gemeentefonds. Over drie jaar zal dit worden geëvalueerd. De gekozen methodiek wordt tijdens de evaluatie in principe niet ter discussie gesteld. De evaluatie richt zich op de mogelijkheden om het aandeel van het gemeentefonds te verhogen. Daarnaast is er voor gekozen om de gemeenten Steenwijkerland en Staphorst de komende drie jaar incidenteel te compenseren voor het nadelige financiële herverdeeleffect. Bij de evaluatie zal opnieuw naar deze compensatie worden gekeken.

Risico's

Door Veiligheidsregio IJsselland is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen.

Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van het benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Hieruit blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2016 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de Veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden. Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit als onvoldoende te beschouwen. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s.
De benoemde risico's kunnen langdurige financiële gevolgen hebben. De eventuele financiële gevolgen kunnen voor een beperkte periode worden gedekt. In die periode moet een structurele oplossing worden gevonden. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage. Dit risico is meegenomen in de inventarisatie van de risico's van de gemeente Dalfsen (zie paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing).

Naam

Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 418.000

€ 0

€ 79.000

Eigen vermogen

€ 1.863.000

€ 766.000

€ 1.469.000

Vreemd Vermogen

€ 6.315.000

€ 5.947.000

€ 10.177

Gemeentelijke bijdrage aan producten voor alle 11 gemeenten (inwonerbijdrage)

€ 438.000

€ 459.000

€ 459.000

Kosten additionele producten (op basis van DVO en andere incidentele afspraken)

€ 320.000

€ 327.000

€ 480.000

Totaal bijdrage gemeente Dalfsen

€ 758.000

€ 786.000

€ 839.000

Beleidsvoornemens

Het bestuur van GGD IJsselland heeft in 2014 de bestuursagenda 2015-2017 'Vernieuwing vanuit basistaken' vastgesteld. De opgave voor de GGD IJsselland wordt bepaald door twee ambities die door het (algemeen) bestuur zijn geformuleerd. Ambitie 1 betreft GGD als vertrouwde adviseur van de gemeenten en ambitie 2 betreft de modernisering van de governance. Door middel van een uitvoeringsprogramma zal hier komende periode invulling aan worden gegeven.

Ontwikkelingen

De dienstverlening Jeugdgezondheidszorg wordt voor 10 gemeenten uitgevoerd voor jeugd van 0-18 jaar. Voor de gemeente Steenwijkerland wordt de JGZ 4-18 jarigen uitgevoerd. In 2016 is besloten om hierin een doorlopende lijn te organiseren en door het AB is besloten tot een samenhangende financieringssystematiek. Voor 2017 leidt dit tot een begrotingswijziging, waarin de gemeentelijke bijdrage toeneemt en de bijdrage aan aanvullende producten afneemt. Tevens is besloten dat de nieuwe bijdrage 0-18 JGZ verdeeld wordt op basis van het aantal inwoners 0-18 jaar.

Risico's

De gemeente betaalt een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. De benodigde weerstandscapaciteit wordt regelmatig opnieuw vastgesteld en is binnen de afgesproken norm.

Additionele producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze taken afnemen. Sinds 2013 is in de tarieven van de GGD een opslag verwerkt voor de dekking van risico's. De risicocomponent in het tarief wordt gereserveerd voor dekking van eventuele frictiekosten die uit additionele taken kunnen voortvloeien. Risico's voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke Regeling.

Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten naar rato van het inwonertal worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het aandeel van de gemeente Dalfsen in de totale inwonerbijdrage is 5,4%. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is dit risico voor Dalfsen klein.

Naam

Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek

Financiële ratio's

2014

2015

2016

Gemeentelijke bijdrage

€ 23.476

€ 25.522

€ 27.342

Beleidsvoornemens

De sociale recherche zal zich in 2017 met name richten op de dienstverlening, consultfunctie, advies en ondersteuning. Daarnaast zal meer aandacht worden gegeven aan de ontwikkelingen op het gebied van internetonderzoeken. Tevens zal in 2017 een samenwerkingsovereenkomst met de politie worden afgesloten om uitkeringsfraude te bestrijden.

Ontwikkelingen

In 2016 is een IRN computer aangeschaft voor internet rechercheren. Hier hebben twee sociaal-rechercheurs zich in bekwaamd. Innovatie en doorontwikkeling op het gebied van internet rechercheren zal in 2017 worden voortgezet.

Risico's

De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is

Naam

Omgevingsdienst IJsselland

Financiële ratio's

2014

2015

2016

Gemeentelijke bijdrage

€ 41.131

€ 41.131

€ 73.535

Naast de reguliere bijdrage aan de RUD IJsselland (€ 41.954) zijn, conform daartoe genomen bestuursbesluiten, voor 2016 een aantal andere posten in rekening gebracht volgens de verdeelsleutel van het bedrijfsplan. Het gaat om o.a. het transitiebudget zijnde € 16.000, MeldPunt Milieu, projectleider ketentoezicht, tijdelijke uitbreiding ICS.

Beleidsvoornemens

De RUD kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers.

Ontwikkelingen

In april 2016 is de Wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (Wet VTH) in werking getreden. Daarin is bepaald dat Omgevingsdiensten aan bepaalde kaders moeten voldoen als het gaat om het takenpakket, de kwaliteit en juridische vorm. Voor de juridische vorm betekent dit dat uiterlijk 1 januari 2018 een gemeenschappelijke regeling moet zijn gevormd waar de 11 gemeenten in IJsselland en de provincie Overijssel aan deelnemen. Hoewel de operationele en officiele start van de Omgevingsdienst IJsselland op 1 januari 2018 zal zijn, heeft de organisatie in 2016 al een juridische status gekregen. Op 22 december 2016 hebben burgemeesters en wethouders van de 11 gemeenten IJsselland en de gedeputeerde van Overijssel hun handtekening gezet onder de Gemeenschappelijke regeling.

In 2016 is een bedrijfsplan vastgesteld. Dit bedrijfsplan vormt het fundament van het in het voorjaar 2017 vast te stellen organisatie- en formatieplan. De financiële kaders voor de exploitaitiebegroting 2018 worden verwerkt in de kadernota's 2018.

Risico's

In de op 22 december 2016 vastgestelde gemeenschappelijke regeling is opgenomen dat indien in enig jaar een batig saldo ontstaat, dit saldo wordt toegevoegd aan het weerstandsvermogen van de Omgevingsdienst IJsselland. Op basis van de gemeenschappelijke regeling kan de Omgevingsdienst weerstandsvermogen aanhouden tot een door het algemeen bestuur bepaald maximaal noodzakelijk niveau passend bij het risicoprofiel. Bij een negatief saldo zullen de deelnemers moeten bijdragen.
Het in de praktijk tot een succes maken van de transitie van de netwerkstructuur naar de Omgevingsdienst als openbaar lichaam vormt een forse veranderopgave met de nodige risico's. Gelet op het beperkte weerstandsvermogen van de Omgevingsdienst vormt dit een risico voor de gemeente.

Naam

Bedrijfsvoeringsorganisatie jeugdzorg regio IJsselland

Financiële ratio's

2014

2015

2016

Gemeentelijke bijdrage

n.v.t

€ 56.765

€ 61.415

Beleidsvoornemens

De uitvoeringsorganisatie fungeert als inkoop- en betalingsorganisatie van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.

Ontwikkelingen

De gemeenschappelijke regeling is in eerste instantie aangegaan tot en met 31 december 2016. In 2016 is besloten om - vooruitlopend op de besluitvorming over de samenwerking op lange termijn - voor het jaar 2017 de samenwerking voort te zetten.

Risico's

De deelnemende gemeenten dragen er zorg voor dat de bedrijfsvoeringsorganisatie ten allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan haar verplichtingen te kunnen voldoen. De begroting van de bedrijfsvoeringsorganisatie beperkt zich tot programma- en exploitatiekosten. In de beginjaren zijn echter de kosten nog moeilijk te voorspellen en derhalve is dit een risico.

Naam

Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus -Tricijn (GBLT)

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

n.v.t.

€ 75.000

€ 2.024.000

Eigen vermogen

n.v.t.

€ 1.464.000

€ 988.000

Vreemd vermogen

n.v.t.

€ 9.836.000

€ 9.485.000

Gemeentelijke bijdrage

n.v.t.

n.v.t.

€ 382.000

Beleidsvoornemens

GBLT kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers.

Ontwikkelingen

Met ingang van 1 januari 2016 is de gemeente toegetreden tot de (reeds bestaande) gemeenschappelijke regeling GBLT gelijktijdig met de gemeente Bunschoten. De overdracht van belastingtaken is op hoofdlijnen goed verlopen. Begin 2017 zal een evaluatie worden uitgevoerd met als doel het aansluittraject (proces evaluatie) en de huidige dienstverlening te evalueren (product evaluatie).

Het jaar 2016 heeft - naar aanleiding van een onderzoek door Deloitte - voor GBLT in het teken gestaan van de verbetering van de interne beheersing die moet leiden tot aantoonbaar volledige en juiste belastingopbrengst en verantwoordingsinformatie. Er zijn aanpassingen aangebracht in de organisatie, is extra inzet gedaan op het terugdringen van werkvoorraden, zijn instrumenten ontwikkeld om verantwoordingsinformatie te staven en zijn IT beheersmaatregelen getroffen. De ingeslagen weg zal ook in 2017 worden voortgezet.

In 2015 is reeds een programma gegevensbeheer gestart bij GBLT en dit is in 2016 voortgezet. Het programma voorziet in aansluitingen op diverse basisregistraties, het opleveren van protocollen voor data uitwisseling en de conversie van data/uitval. In het kader van dit programma is o.a. in december 2016 de gemeente Dalfsen succesvol aangesloten op de Landelijke voorziening WOZ (LV-WOZ). In 2017 zal dit programma worden afgerond.

Tenslotte is in 2016 is Kwaliteit van Dienstverlening geformuleerd als ontwikkelstrategie; dienstverlening aan zowel belastingplichtigen al aan de opdrachtgevers. De uitwerking hiervan zal in 2017 plaatsvinden.

Risico's

GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. De keerzijde is dat de gemeente zelf weerstandsvermogen dient aan te houden voor de risico's van GBLT. In 2016 is door het Algemeen Bestuur het beleid voor de beheersing van de risico's vastgesteld. Aansluitend is een proces opgestart om de risico's te evalueren en van beheersmaatregelen te voorzien. Hierover wordt echter vanaf 2017 door GBLT over gerapporteerd.

In dit kader is een niet adequate interne beheersing van GBLT een risico voor de gemeente (zie bij ontwikkelingen). Indien de kwaliteit van GBLT niet op orde is, kan dit de burger raken voor wat betreft de dienstverlening. Daarnaast loopt de gemeente dan het risico op lagere belastingopbrengsten. Over de voortgang van de door GBLT te treffen maatregelen is gedurende 2016 met regelmaat aan het algemeen bestuur gerapporteerd. Tevens vindt op dit punt sturing op de afgesloten dienstverleningsovereenkomst en het dienstverleningshandvest plaats.

Privaatrechtelijke verbonden partijen - Coöperaties/vennootschappen

Naam

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 126 mln

€ 226 mln

€ 369 mln

Eigen vermogen

€ 3.582 mln

€ 4.163 mln

€ 4.486 mln

Vreemd Vermogen

€ 149.891 mln

€ 145.317 mln

€ 149.483 mln

Beleidsvoornemens

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Ontwikkelingen

Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank.

Risico's

Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerde kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien.

Naam

Vitens N.V.

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 77,6 mln

€ 67,4 mln

€ 39,5 mln

Eigen vermogen

€ 421,1 mln

€ 471,7 mln

€ 489,1 mln

Vreemd Vermogen

€ 1.292,5 mln

€ 1.714,4 mln

€ 1.738,3 mln

Beleidsvoornemens

Vitens heeft twee strategische doelstellingen geformuleerd (strategie 2015-2017). Het eerste doel is customer excellence: Vitens wil excellente dienstverlening voor haar klanten. Het tweede doel is een duurzame inzet van bronnen en middelen zodat Vitens op lange termijn kan zorgen voor betrouwbaar en goed drinkwater.

Ontwikkelingen

In 2006 heeft Vitens haar financieel beleid vastgesteld. Dit beleid heeft Vitens tegen het licht gehouden en heeft een herzien financieel beleid voorgelegd aan de aandeelhouders (november 2016). Dit met een tijdshorizon tot 2020. Het huidige beleid was gebaseerd op een drietal lijnen: zo laag en stabiel mogelijke tarieven, continuïteit van de onderneming (solvabiliteit > 25%) en dividend ( minimaal 40% en maximaal 75% van het netto resultaat. In het nieuwe financieel beleid is de continuïteitsdoelstelling (solvabiliteit) de eerste prioriteit.

Als gevolg van wettelijke ontwikkelingen (komst regeling Weighted Average Cost of Capital: WACC) wordt namelijk een beperking opgelegd aan de hoogte van het bedrijfsresultaat van drinkwaterbedrijven (en andere nutsbedrijven). Wanneer het bedrijfsresultaat het maximaal toegestane overschrijdt, zal dit het jaar volgend op de jaarrekening via tariefsverlaging moeten worden teruggegeven aan de klanten van het bedrijf. De tarieven zullen hierdoor de komende jaren meer fluctueren. Door de beperking van het nettoresultaat zal het dividend echter ook sterk dalen. Hoewel het financieel beeld voor de aandeelhouders niet positief is voor wat betreft het verloop van het dividend, laten de cijfers zien dat Vitens een financieel gezond bedrijf is.

Risico's

Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.

Daarnaast is het belangrijkste risico dat de inkomst uit dividend zullen gaan fluctueren en sterk zullen verminderen als gevolg van het nieuwe financieel beleid van Vitens (besloten in de AvA d.d. 24 november 2016). Deze ontwikkeling zal worden meegenomen in de Perspectiefnota 2018 .

Tevens is er nog een achtergestelde lening met een looptijd van 15 jaar waar de gemeente jaarlijks rente over ontvangt. In geval van faillissement bestaat het risico dat de gemeente deze lening niet terug ontvangt. Dit risico wordt als zeer laag geschat.

Naam

Wadinko N.V.

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 7 mln

€ 6 mln

€ 1,5 mln

Eigen vermogen

€ 54 mln

€ 65,2 mln

€ 65,6 mln

Vreemd Vermogen

€ 1,3 mln

€1,6 mln

€ 1,4 mln

Beleidsvoornemens

Wadinko continueert het huidige beleid en wil groei en innovatie in de regio bevorderen. Het streven is dat de Wadinko participaties over vijf jaar een substantieel hogere omzet hebben dan nu en dat er over 5 jaar beduidend meer mensen werken bij de Wadinko bedrijven dan nu. Wadinko streeft een goede spreiding van haar investeringen in het werkgebied na.
Wadinko richt zich bij voorkeur op de maakindustrie en zakelijke dienstverlening. Het doel is maximal 2-3 nieuwe participaties en 1 - 2 exits per jaar. Om de groeiambitie te realiseren zal de initiële investering per participatie stijgen. Daarnaast wil men meer investeren in bestaande participaties om groei en innovatie te ondersteunen. De innovatie en samenwerking tussen bedrijven en derden wordt gestimuleerd en daarvoor wordt ook geld gereserveerd.

Ontwikkelingen

Op basis van ervaringen bij participaties heeft Wadinko besloten structureel aandacht te schenken aan het menselijk kapitaal bij haar participaties. In 2016 zijn de volgende initiatieven verder ontwikkeld:

  • Wadinko Academy gericht op de verder persoonlijke ontwikkeling van de directies van de participaties evenals de driecties van MKB-bedrijven in het Wadinko werkgebied.
  • Wadinko traineeship gericht op ontwikkeling van jong technisch talent door de mogelijkheid te bieden gedurende twee jaar bij een drietal Wadinko participaties werkervaring op te doen in combinatie met persoonlijke begeleiding.

Risico's

Het resultaat in 2016 werd beinvloed door noodzakelijke afwaarderingen op participaties. Onlosmakelijk verbonden met de opdracht, doelstellingen en activiteiten van Wadinko worden ondernemingsrisico's gelopen. Desondanks heeft Wadinko in de periode 2012 - 2016 een gemiddeld rendement van 6,6% per jaar.
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is echter beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.

Naam

Enexis Holding N.V.

Financiële ratio's

31-12- 2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 265,5 mln

€ 223 mln

€ 207 mln

Eigen vermogen

€ 3.517 mln

€ 3.607 mln

€ 3.704 mln

Vreemd Vermogen

€ 2.900 mln

€ 2.591 mln

€ 2.608 mln

Beleidsvoornemens

In april 2017 wenst Enexis, in de Aandeelhouders Vergadering, haar nieuwe strategie vast te stellen. Deze is met de stakeholders, waaronder de aandeelhouders, voorbereid.

Enexis Holding N.V. opereert in een gereguleerde markt, onder toezicht van de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM). Elke drie jaar stelt de ACM de maximale tarieven vast. In die periode gaan de gereguleerde tarieven in drie stappen omlaag als gevolg van lager ingeschatte kapitaalskosten (WACC). Dit is een stimulans voor Enexis om te komen tot kostenbesparing en zo toch de aandeelhouders een redelijk rendement te kunnen bieden. In 2016 heeft Enexis de klanttarieven met gemiddeld 0,7% verlaagd.

Ontwikkelingen

N.v.t.

Risico's

Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien.

Naam

CBL Vennootschap B.V.

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

$ 66.700 -/-

$ 66.700-/-

$ 270.000 -/-

Eigen vermogen

$ 9,81 mln

$ 9,5 mln

$830.000

Vreemd Vermogen

$ 106.600

$ 445.000

$ 155.000

Beleidsvoornemens

Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln.

Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag afgerond $ 19,1 mln. is door JP Morgan in de verhouding 50%-50% uitbetaald aan RWE en aan de vennootschap. Het restant bedrag is onder inhouding van $ 1 mln. en 15% dividendbelasting naar rato van het belang in CBL Vennootschap B.V. uitbetaald aan de aandeelhouders (gemeente Dalfsen € 2.827 uitbetaald en € 499 ingehouden dividendbelasting).

Er is een bedrag van $ 1 mln. aangehouden voor eventuele nakomende advies- en afwikkelingskosten. De verwachting is dat dit bedrag medio 2017 nog grotendeels vrij zal kunnen vallen en uitgekeerd kan worden aan de aandeelhouders.

Ontwikkelingen

Ondanks dat het escrow fonds in juni 2016 is uitbetaald en geliquideerd, dient de vennootschap nog in stand gehouden te worden tot en met 2019. De reden hiervoor is dat de vennootschap partij is in een aantal juridische overeenkomsten die bij de verkoop van Essent aan RWE zijn afgesloten.

Risico's

Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat wordt aangehouden in de vennootschap (afgerond $ 1 mln.).

De aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is zeer gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (€ 20.000).Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) loopt de gemeente Dalfsen een te verwaarlozen risico.

Naam

Vordering Enexis B.V.

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 16,6 mln -/-

€ 22.200 -/-

€ 16.900-/-

Eigen vermogen

€ 66 mln

€ 850 mln

€ 350 mln

Vreemd Vermogen

€ 862,1 mln

€ 12,2 mln

€ 6,3 mln

Beleidsvoornemens

Op dit moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. Het gaat om een totaalbedrag van € 350 miljoen met een looptijd tot 30 september 2019 tegen een rente van 7,2%. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen.

Ontwikkelingen

Op 30 september 2017 zal de jaarlijkse rente over deze tranche worden uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Risico's

De aandeelhouders lopen risico’s op Enexis voor de niet-tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (ongeveer € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) is dit een te verwaarlozen risico.

Naam

Verkoop Vennootschap B.V.

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 17,2 mln

€ 48,9 mln

€ 430.000-/-

Eigen vermogen

€ 363,3

€ 84,8 mln

€ 1,4 mln

Vreemd Vermogen

€ 79,9

€ 30,1 mln

€ 2.000

Beleidsvoornemens

Ondanks dat het escrow fonds in juli 2016 is uitbetaald en geliquideerd, dient de vennootschap nog in stand gehouden te worden tot en met 2019. De reden hiervoor is dat de vennootschap partij is in een aantal juridische overeenkomsten die bij de verkoop van Essent aan RWE zijn afgesloten.

Ontwikkelingen

Het vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln. In april 2011 is het eerste deel (€ 360 mln.) en in september 2015 (€ 326,9 mln.) is het tweede deel van het General Escrow minus gemelde claims door RWE, vrijgevallen en aan de aanhouders uitgekeerd.

Eind juni 2016 zijn RWE en Verkoop Vennootschap B.V. tot een compromis gekomen voor de afwikkeling van alle (fiscale) claims, te weten € 29.768.308,-. Het restbedrag in het General Escrow Fonds van € 83.090.962,93 is door JP Morgan uitbetaald aan Verkoop Vennootschap B.V. Dit bedrag is vervolgens aan de aandeelhouders naar rato van hun belang in Verkoop Vennootschap B.V. uitbetaald. Voor Dalfsen ging het om een bedrag van € 35.895,30.

Risico's

Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) is dit een te verwaarlozen risico.

Naam

CSV Amsterdam B.V.

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 43,8 mln -/-

51.000-/-

€ 3,3 mln

Eigen vermogen

€ 0,008 mln

€ 42.000 -/-

€ 3,2 mln

Vreemd Vermogen

€ 0,036 mln

€ 50.000

€ 162.000

Beleidsvoornemens

De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na 'completion' (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Ontwikkelingen

N.v.t.

Risico's

Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag van € 13,5 mln. op de escrow-rekening.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000).

Naam

Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 0,018 mln -/-

€ 18.000-/-

€ 65.000

Eigen vermogen

€ 1,6 mln

€ 1,6 mln

€ 1,6 mln

Vreemd Vermogen

€ 0,108 mln

€ 118.000

€ 45.000

Beleidsvoornemens

Ondanks dat het escrow fonds in juli 2016 is uitbetaald en geliquideerd (zie Verkoop Vennootschap B.V.), dient de vennootschap nog in stand gehouden te worden tot en met 2019. De reden hiervoor is dat de vennootschap partij is in een aantal juridische overeenkomsten (convenanten) die bij de overdracht van N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ) aan RWE c.q. Delta zijn afgesloten.

Ontwikkelingen

Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders (zie Verkoop Vennootschap B.V).

Risico's

Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822). Dit risico is voor Dalfsen minimaal gelet op een aandeel van 0,0432%.

Naam

N.V. ROVA Gemeenten

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 5,6 mln

€ 6,8 mln.

€ 9,1

Eigen vermogen

€ 28 mln

€ 31 mln

€ 36 mln

Vreemd Vermogen

€ 50 mln

€ 51 mln

€ 50 mln

Beleidsvoornemens

ROVA is op koers met betrekking tot de ontwikkelvisie 2010-2020 welke in december 2010 is vastgesteld in de AvA.

Ontwikkelingen

Voor de komende twee jaar vraagt de digitalisering van het areaalbeheer extra aandacht van ROVA. Ook in het sociaal domein zal ROVA de komende jaren een bijdrage leveren. Waar mogelijk vergroot ROVA de SROI-presaties en helpt ROVA gemeenten bij de uitvoering van de Participatiewet.

Risico's

De gemeente heeft de volgende financiële banden met de ROVA N.V.:

  1. Een dienstverleningsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Hiermee is per jaar een bedrag gemoeid van bijna € 2 mln..
  2. Aandelenbezit: de gemeente Dalfsen bezit 360 van de in totaal 8.551 aandelen. De aandelen hebben een nominale waarde van € 113,45 per aandeel.
  3. In 2001 is een achtergestelde lening verstrekt met een looptijd van 10 jaar, waarover 8% rente wordt vergoed. In 2011 is deze lening met vijf jaar verlengd. De lening is inmiddels stilzwijgend verlengd voor een nieuwe periode van vijf jaar (tot februari 2021). Voor 2016-2019 is jaarlijks €44.725 rente begroot.  

Hiermee zijn de volgende risico's gemoeid:

  • Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
  • Stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
  • De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.

Privaatrechtelijke verbonden partijen -Stichtingen/verenigingen

Naam

Stichting Administratiekantoor Dataland

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

€ 200.000

€ 221.000

102.000-/-

Eigen vermogen

€ 728.000

€ 950.000

€ 850.000

Vreemd Vermogen

€ 590.000

€ 485.000

€ 607.000

Beleidsvoornemens

Dataland ondersteunt gemeenten op meerdere manieren bij het verbeteren van de kwaliteit van hun gemeentelijke processen en registraties door het geven van opleidingen, organiseren van kennisbijeenkomsten etc. Daarnaast faciliteert Dataland gemeenten zich te organiseren en zo hun stem te laten horen bij relevante ontwikkelingen op regionaal en landelijk niveau.

Ontwikkelingen

N.v.t.

Risico's

Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag. Het betreft een eenmalige storting. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren. Jaarlijks wordt een vergoeding aan deelnemende gemeenten uitgekeerd voor het leveren van de gemeentelijke gegevens. Het eventuele overschot aan inkomsten wordt daarnaast aan certificaathoudende gemeenten uitgekeerd.

Naam

Stichting Dalfsen Werkt

Financiële ratio's

31-12-2014

31-12-2015

31-12-2016

Resultaat

n.v.t.

n.v.t.

n.v..t.

Eigen vermogen

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Vreemd Vermogen

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Gemeentelijke bijdrage

n.v.t.

€ 1.884.215

€ 3.645.261

Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt. Voor de WWB geldt dat de salarissen betaald worden door Stichting Dalfsen Werkt aan de individuen. De inlener betaald deze salariskosten terug. Door ziekte ontstaat een saldo op dit product. Dit saldo komt ten laste van het product re-integratie. Dit saldo wordt dus daadwerkelijk bijgedragen door de gemeente.

Beleidsvoornemens

N.v.t.

Ontwikkelingen

In de periode oktober 2016 tot januari 2017 heeft een evaluatie plaatsgevonden over het functioneren van de stichting. Het evaluatierapport met bevindingen, aanbevelingen en adviezen worden in 2017 ter behandeling aan de raad aangeboden.

Risico's

De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW'ers. De stichting zal in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd worden.