Programma 7.

Sociaal domein

Het programma omvat het sociale domein. Wat wetgeving betreft wordt met name gedoeld op de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet. Ook het jeugd- en jongerenwerk en het welzijnswerk zijn onderdeel van dit programma.

Financien

Begroot na wijziging
€ -6.863.501
Realisatie
€ -5.832.858
Resultaat
€ 1.030.643
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2016

7.1 Wmo begeleidingVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Inzet op preventie vergroten zodat minder inzet van professionele zorg nodig is.100%
Evalueren van gebruik begeleiding in 2015 en ontwikkelingen verwerken in beleid.75%
Toelichting

De begeleiding en de onderliggende contracten zijn via inkooptafels en werkgroepen met de gecontracteerde zorgaanbieders geëvalueerd. De gesignaleerde knelpunten worden aangepast middels addenda bij de contracten.

Het beleidskader Wmo en publieke gezondheid “Met elkaar, voor elkaar” loopt tot en met 2016. In 2016 wordt daarom geëvalueerd en een nieuw beleidskader opgesteld voor de periode 2017- 2021.50%
Toelichting

Het beleidskader Wmo wordt niet meer apart vernieuwd maar wordt opgenomen in de transformatienota. Het nieuwe beleidskader preventieve gezondheidsbeleid is in het voorjaar van 2017 vastgesteld.

7.2 ParticipatiewetVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Door het afleggen van bedrijfsbezoeken breiden wij het netwerk van werkgevers uit.100%
Organiseren van activiteiten om de interactie tussen werkgevers en werkzoekenden te bevorderen.100%
Screenen van 80% van het klantenbestand met profiel "werk".100%
7.3 VrijwilligersVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Er wordt een vrijwilligersmakelaar ingezet in de gemeente Dalfsen.100%
We gaan scholing aanbieden aan verenigingen en maatschappelijke organisaties ter ondersteuning en voorbereiding op een veranderende toekomst.100%
We organiseren een jaarlijkse beursvloer om het bedrijfsleven te koppelen aan maatschappelijke organisaties.100%
7.4 MantelzorgVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Er wordt een mantelzorgcoach ingezet in de gemeente Dalfsen.100%
Het mantelzorg compliment wordt in de gemeente Dalfsen in samenspraak met ondernemers ingevuld en verzorgd.75%
Toelichting

In samenspraak met de ondernemers is de mantelzorgwaardering vorm gegeven. In 2016 is de uitvoering nog niet zo ver gekomen. Dit zal in 2017 worden opgepakt.

7.5 JeugdzorgVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Wij maken afspraken met (lokale) partijen die er toe leiden dat vanaf 2016 jaarlijks minimaal 3 nieuwe initiatieven starten die bijdragen aan de transformatie van de jeugdzorg.75%
Toelichting

Er zijn twee initiatieven gestart, namelijk een onderzoek naar dyslexie en de inzet van jeugdconsulenten op de huisartsenpraktijk in Lemelerveld. Het derde initiatief (pilot met GGZ specialist) is gestart.

Financiering van deze initiatieven vindt plaats binnen de lokaal inzetbare middelen voor jeugdhulp.100%

Indicatoren

7.1 Wmo begeleidingBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Cliëntervaringen met betrekking tot kwaliteit van geleverde ondersteuningCliëntervarings-onderzoek Wmo2016-84%
Toelichting

Percentage inwoners wat aangeeft tevreden tot zeer tevreden te zijn.

7.2 PaticipatiewetBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Detachering aantal personen via SDWadministratie SDWn.v.t.206
Toelichting

In het eerste kwartaal van 2017 is een evaluatie van de SDW aan de gemeenteraad aangeboden. Hierbij is ook in gegaan op het lage aantal detacheringen vanuit de participatiewet.

Aantal garantiebanenadministratie eenheid MOn.v.t.56
7.3 VrijwilligersBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
In de gemeente Dalfsen is in 2020 minimaal 50% van de inwoners actief als vrijwilligerKlanttevredenheidsonderzoek WMO en Burgerpanel2014 onderzoek WMO en Burgerpanel45%45%
Toelichting

Dit onderzoek wordt 1x in de 2 jaar gehouden. Op dit moment kunnen we hier geen nieuwe gegevens voor aanleveren.

7.4 MantelzorgBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
In 2020 hebben we als gemeente meer dan 800 mantelzorgers in beeldSVP aanvraag mantelzorg compliment 2014666700355
Toelichting

Voor het mantelzorgcompliment 2015 zijn er 355 aanmeldingen. Dit zijn ook meteen de mantelzorgers die in beeld zijn bij de gemeente. Omdat 2016 een overgangsjaar is verwachten we dat dit aantal in de loop van het jaar 2017 zal stijgen.

In 2020 heeft 5% van de bedrijven het keurmerk mantelzorgvriendelijke werkgever-0%1%0%
Toelichting

In 2017 ontvangt de gemeente als werkgever het keurmerk.

In de gemeente Dalfsen wordt 60% van de inwoners die zich inzetten als mantelzorger ondersteund waar nodigBurgerpanel 201424% van het aantal respondenten (991)24%24%
Toelichting

In 2018 wordt een burgerpanel uitgevoerd waarbij deze prestatie opnieuw wordt gemeten.

In de gemeente Dalfsen is er bij 10% van de mantelzorgers sprake van een vermindering van belemmeringen in hun zorgtaak--1%n.n.b.
Toelichting

Op dit moment zijn actuele gegevens niet bekend. 2016 betreft een overgangsjaar in de uitvoering van het beleid.

7.5 JeugdzorgBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Jaarlijks komen minimaal 3 nieuwe initiatieven tot stand die bijdragen aan de transformatie opgave jeugdzorgsubsidieboek-32

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2015Begroting 2016
Primitief
Begroting 2016
(Na wijzigingen)
Rekening 2016Saldo 2016
Lasten-18.824-19.067-19.129-18.1071.022
Baten13.01312.05412.11612.18266
Saldo van lasten en baten-5.811-7.014-7.014-5.9261.088
Stortingen in reserves00000
Onttrekkingen aan reserves19715015093-57
Resultaat-5.614-6.864-6.864-5.8331.031

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2016. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Sociale werkzoorziening-3.4800-3.480-3.7250-3.725-4.06948-4.021-34448-296
Maatsch begeleiding en advies000000000000
Huish verzorging (Wmo)000000000000
Voorzieningen participatiewet-3290-329-3290-329-543136-407-214136-78
Sociaal Cultureel Werk000000000000
Voorzieningen gehandicapten000000000000
Maatwerk Natura materieel Wmo-1.0627-1.055-6667-659-7939-784-1272-125
Maatw Natura immaterieel Wmo-4.2460-4.246-3.0020-3.002-3.2441-3.243-2421-241
Eigen bijdrage maatwerk Wmo0615615049549503753750-120-120
Alg voorz Wmo en Jeugd-2.0270-2.027-1.85953-1.806-1.88857-1.831-294-25
Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd-1.5080-1.508-1.2690-1.269-1.2840-1.284-150-15
PGB Wmo en Jeugd-3.0465-3.041-3.1065-3.101-1.4600-1.4601.646-51.641
Ind voorz Natura Jeugd-2.3240-2.324-3.9160-3.916-3.6040-3.6043110311
Veiligheid en opvang jeugd-1280-128-4400-440-3910-39149049
Openbare gezondheidszorg-5390-539-5140-514-5150-515-10-1
CJG Jeugdgezondheidszorg-3770-377-3020-302-3160-316-140-14
Jeugdgezondheidszorg maatwerk000000000000
Integratie-uitk sociaal domein011.42611.426011.55511.555011.55511.555000
Salso voor bestemming-19.06712.054-7.014-19.12912.116-7.014-18.10712.182-5.9261.022661.088
Storting in reserves000000000000
Onttrekking aan reserves01501500150150093930-57-57
Saldo na bestemming-19.06712.204-6.864-19.12912.266-6.864-18.10712.274-5.8331.02291.031

Verschillen ten opzichte van de begroting 2016 (+ = voordeel)

Per product

Directe

Toerekeningen

Saldo van

Reserve-

Resultaat

Bedragen x € 1000

L & B

Kap.Lasten

Uren

baten en lasten

mutaties

Sociale werkzoorziening

-296

0

0

-296

0

-296

Maatsch begeleiding en advies

0

0

0

0

0

0

Huish verzorging (Wmo)

0

0

0

0

0

0

Voorzieningen participatiewet

-78

0

0

-78

0

-78

Sociaal Cultureel Werk

0

0

0

0

0

0

Voorzieningen gehandicapten

0

0

0

0

0

0

Maatwerk Natura materieel Wmo

-125

0

0

-125

0

-125

Maatw Natura immaterieel Wmo

-438

197

0

-241

0

-241

Eigen bijdrage maatwerk Wmo

-120

0

0

-120

0

-120

Alg voorz Wmo en Jeugd

-25

0

0

-25

0

-25

Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd

-15

0

0

-15

0

-15

PGB Wmo en Jeugd

1.641

0

0

1.641

0

1.641

Ind voorz Natura Jeugd

311

0

0

311

0

311

Veiligheid en opvang jeugd

49

0

0

49

0

49

Openbare gezondheidszorg

-1

0

0

-1

0

-1

CJG Jeugdgezondheidszorg

-14

0

0

-14

0

-14

Jeugdgezondheidszorg maatwerk

0

0

0

0

0

0

Integratie-uitk sociaal domein

0

0

0

0

0

0

Mutaties reserves functie 0/9

0

0

0

0

-57

-57

Totaal programma

891

197

0

1.088

-57

1.031

Analyse van het resultaat

Algemeen
In 2015 is de begroting van programma 7 ingericht op basis van de informatie van het rijk over zorggebruik en de verdeling van de integratie uitkering. In 2016 hebben wij de begroting beter aangesloten op de realiteit. Hierbij wisten we dat voldoende historie op het gebied van de benodigde budgetten op dit moment nog ontbreekt. Middelen die niet ingezet worden of die beschikbaar moesten zijn voor de verevening op jeugd, zijn bij begrotingswijziging op een stelpost geplaatst. Bij onderstaande analyse wordt uitgegaan van de realisatie ten opzichte van de begroting programma 7 na het B&W besluit en de begrotingswijziging.

In deze jaarrekening zijn de van het CAK ontvangen eigen bijdragen van cliënten verantwoord m.b.t. begeleiding, huishoudelijke hulp, hulp- en vervoersmiddelen (uit hoofde van Wmo), totaal € 375.000 Deze eigen bijdragen worden door het CAK berekend, opgelegd en geïnd en vervolgens afgedragen aan de gemeente o.b.v. aangeleverde informatie over geleverde zorg door zorgaanbieders.
Zorgaanbieders zijn contractueel verplicht om de zorgtrajecten aan te melden bij het CAK. Het CAK is vervolgens de uitvoeringsorganisatie die de eigen bijdrage berekent, oplegt en int bij de cliënten en daarna afdraagt aan de gemeente. Het CAK verstrekt, naast een zogeheten Third Party Mededeling ook een totaaloverzicht van de eigen bijdragen die zijn berekend, opgelegd, geïnd en afgedragen.

Probleempunt hierbij is dat de gemeente geen volledig inzicht heeft in de individueel door het CAK berekende eigen bijdrage van de cliënt en dat gemeenten de eigen bijdragen, niet direct kunnen berekenen controleren. Om privacy redenen staan de inkomensgegevens niet op de overzichten van het CAK, terwijl deze wel nodig zijn om definitief de juistheid en de volledigheid van de eigen bijdragen te kunnen bepalen. Dit leidt tot een onzekerheid in deze jaarrekening t.a.v. de volledigheid en rechtmatigheid van de verantwoorde eigen bijdragen. Het is niet mogelijk om de hoogte van deze onzekerheid te duiden.

Sociale werkvoorziening

€ 296.000 N

De uitstroom uit de WSW blijft achter bij de verwachte uitstroom, waar het rijk vanuit gaat.
De begeleiding van de WSW’ers (herindiceringen, ziekteverzuim e.d.) is met ingang van de opstart van de Stichting Dalfsen Werkt nog ingekocht bij het schap. De opzet is dat deze begeleiding door de eenheid Maatschappelijke Ondersteuning wordt uitgevoerd. De overschrijding wordt opgevangen binnen programma 7 Sociaal Domein.

Voorzieningen Participatie Wet

€ 78.000 N

De re-integratie activiteiten die moeten leiden tot uitstroom uit de bijstand zijn in het tweede halfjaar fors toegenomen onder invloed van een aantrekkende arbeidsmarkt. Onderdeel van deze re-integratie activiteiten is de loonwaarde bepaling die wij moeten betalen aan het UWV. Deze loonwaarde bepaling is nodig voor het toeleiding tot passende instroom.

Maatwerk Natura materieel WMO

€ 125.000 N

Dit betreft de producten: aanpassing woningen, verstrekking rolstoelen, vervoer en parkeervergunningen.
Woningaanpassingen: nadeel € 67.000. De laatste maanden van 2016 zijn een aantal grotere aanpassingen toegekend.
Rolstoelen: nadeel € 28.000. Er is een afkoopsom via de VNG van verzekeraars ontvangen. Daarnaast is in de laatste maanden van 2016 meer beroep gedaan op deze voorziening wat een nadeel oplevert.
Vervoer: nadeel € 30.000 Dit wordt vooral verklaard door het verstrekken van een subsidie voor het opstellen van een nieuw vervoerplan.

Maatwerk Natura immaterieel WMO

€ 241.000 N

Er is nog een gering voordeel op de ondersteuning huishouden. Reden hiervan is de overgang van de Huishoudelijk Hulp (onderdeel 1) naar de algemene voorziening. Het nadeel op de individuele begeleiding en dagbesteding komt door de toename van het aantal cliënten en dat hierbij ook zwaardere zorg ingezet.

Eigen bijdrage WMO

€ 120.000 N

Doordat steeds meer gebruikt gemaakt wordt van de algemene voorziening, waarbij de eigen bijdrage voor de instelling wordt gerealiseerd, ontstaat er een nadeel op de eigen bijdrage die geïnd wordt door het CAK.

Algemene voorziening WMO en Jeugd

€ 25.000 N

Bij het Jeugd en Jongeren werk is extra ingezet op preventie € 14.000 nadeel. Het overige verschil wordt veroorzaakt door diverse kosten binnen het product maatschappelijke zorg voor € 11.000.

PGB WMO en Jeugd

€ 1.641.000 V

Het voordeel binnen de PGB WMO wordt veroorzaakt doordat er € 291.000 minder is gedeclareerd bij de SVB dan verwacht. Bij de PGB Jeugd is dit voordeel € 16.000. Een definitieve afrekening over de PGB’s vanuit 2015 levert nog een voordeel op van € 17.000. Zoals in de inleiding aangegeven, is op dit product een stelpost begroot met niet benodigde middelen en middelen benodigd voor de verevening jeugd. Dit levert een voordeel op van € 1.828.000. Daarnaast is de inzet van flexibel personeel op dit product verantwoord wat een nadeel geeft van € 511.000.
De onlangs ontvangen afrekening van de BVO is niet financieel verwerkt. De PGB jeugd wordt door BVO d.m.v. de verdeelsleutel verdeeld. Door deze verdeelsleutel komt € 386.800 voor rekening van Dalfsen, terwijl de opgave € 570.400 is. Dalfsen is voor dit onderdeel een voordeel gemeente.

Individuele voorzieningen Natura Jeugd

€ 311.000 V

De afrekening 2016 is van BVO ontvangen. Deze afrekening is financieel niet meer verwerkt.
De totale zorgkosten welke door de zorgaanbieders is gedeclareerd, is uitgekomen op € 4.188.000. Uit de afrekening blijkt niet of Dalfsen hierin een voor- of nadeel gemeente is. Op basis van de voorlopige cijfers is € 3.604.000 opgenomen, waardoor het verschil tussen de begroting en de opgenomen cijfers uitkomt op een voordeel van € 311.000.

Veiligheid en opvang jeugd

€ 49.000 V

De afrekening 2016 is van BVO ontvangen. Deze afrekening is financieel niet meer verwerkt. De totale zorgkosten welke door de zorgaanbieders is gedeclareerd, is uitgekomen op € 4.188.100. In de afrekening zijn de kosten voor de individuele voorzieningen natura jeugd en veilig en opvang jeugd niet afzonderlijk weergegeven. Op basis van de voorlopige cijfers is € 391.000 opgenomen, waardoor het verschil tussen de begroting en de opgenomen cijfers uitkomt op een voordeel van € 49.000.

Mutaties reserve functie 0/9

€ 57.000 N

In de begroting 2016 een onttrekking aan de reserve van € 150.000 opgenomen voor het openhouden van de consultatiebureaus in Nieuwleusen en Lemelerveld.
De totale kosten zijn uitgekomen op € 93.000 wat hier een nadeel van € 57.000 geeft.