Programma 8.

Duurzaamheid en milieu

Het programma omvat de gemeentelijke activiteiten op het gebied van duurzaamheid, milieu, afvalverwijdering en -verwerking, water, riolering en waterzuivering en de begraafplaatsen.

Financien

Begroot na wijziging
€ -476.742
Realisatie
€ -503.596
Resultaat
€ -26.854
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2016

8.1 Afval- en duurzaamheidsbeleidVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Het geven van voorlichting en het organiseren van acties ter ondersteuning van het project omgekeerd inzamelen.100%
Vaststelling 'verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving'.50%
Toelichting

De verordening is begin 2017 vastgesteld. De benodigde afstemming heeft in 2016 langer geduurd dan verwacht.

Prestaties voorgaande jaren

8.1 Klimaat- en duurzaamheidsbeleidVoortgangRealisatieBudgetToelichting
De projecten in het projectenboek Duurzaam Dalfsen 2014-2015 worden uitgevoerd.100%
8.2 Riolering en waterVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Opstellen streefbeelden watergangen als basis voor communicatie, beheer en onderhoud.100%
Overdracht stedelijk water.100%

Indicatoren

8.1 AfvalbeleidBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Restafval kg per inwonerJaarcijfers ROVA105 kg (2014)70 kg65 kg
Toelichting

Afvalscheiding gaat beter dan verwacht.

Hergebruik % afvalJaarcijfers ROVA76% (2014)70%85%
Toelichting

Verbetering afvalscheiding gaat sneller dan verwacht.

Zwerfafval cijfer netheid2-jaarlijkse enquete7,1 (2015)-n.n.b.
Toelichting

Volgende meting vindt plaats in 2017.

8.2 Klimaat- en duurzaamheidsbeleidBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Absolute CO2-uitstoot (in kton)Energie in Beeld188,3 (2009)173163
Toelichting

Naast Energie in Beeld wordt ook de Klimaatmonitor gebruikt. De brondata zijn niet altijd accuraat en soms verouderd. Bij het maken van nieuw duurzaamheidsbeleid in 2017 zal worden bekeken wat een bruikbare indicator is.

CO2-besparing duurzaamheids-projecten (in kton)CO2-scanner DHV0,0 (2009)5089
Toelichting

De CO2-scanner van DHV is niet meer beschikbaar. Daarom wordt nu via een eigen methodiek berekend. Bij het maken van nieuw duurzaamheidsbeleid in 2017 zal worden bekeken wat een bruikbare indicator is.

Ranking op Lokale DuurzaamheidsmeterVNG International24 (2014)20n.n.b.
Toelichting

De Duurzaamheidsmeter verschijnt niet elk jaar. De verwachting is dat in 2017 de volgende ranking komt. Bruikbaarheid indicator opnieuw bepalen bij het nieuwe duurzaamheidsbeleid in april 2017.

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2015Begroting 2016
Primitief
Begroting 2016
(Na wijzigingen)
Rekening 2016Saldo 2016
Lasten-5.147-4.837-5.129-5.07356
Baten4.2254.2614.3354.36833
Saldo van lasten en baten-922-576-794-70689
Stortingen in reserves00000
Onttrekkingen aan reserves35774318202-116
Resultaat-564-502-477-504-27

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2016. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Afvalverwijdering/verwerking-2.050967-1.083-2.111973-1.138-2.2221.174-1.047-11020191
Riolering-1.495100-1.395-1.48375-1.408-1.37959-1.320104-1688
Milieubeheer-9280-928-1.1900-1.190-1.10348-1.0548748135
Lijkbezorging-3640-364-3450-345-3700-370-250-25
Baten reinigingsrechten/afval01.5181.51801.5981.59801.4891.4890-109-109
Baten rioolheffing01.4491.44901.4621.46201.3901.3900-72-72
Baten begraafplaatsrechten0227227022722702072070-20-20
Salso voor bestemming-4.8374.261-576-5.1294.335-794-5.0734.368-706563389
Storting in reserves000000000000
Onttrekking aan reserves07474031831802022020-116-116
Saldo na bestemming-4.8374.335-502-5.1294.653-477-5.0734.570-50456-83-27

Verschillen ten opzichte van de begroting 2016 (+ = voordeel)

Per product

Directe

Toerekeningen

Saldo van

Reserve-

Resultaat

Bedragen x € 1000

L & B

Kap.Lasten

Uren

baten en lasten

mutaties

Afvalverwijdering/verwerking

66

25

0

91

0

91

Riolering

96

0

-8

88

0

88

Milieubeheer

40

96

0

135

0

135

Lijkbezorging

-15

-10

0

-25

0

-25

Baten reinigingsrechten/afval

-109

0

0

-109

0

-109

Baten rioolheffing

-72

0

0

-72

0

-72

Baten begraafplaatsrechten

-20

0

0

-20

0

-20

Mutaties reserves functie 0/9

0

0

0

0

-116

-116

Totaal programma

-15

111

-8

89

-116

-27

Analyse van het resultaat

Afvalverwijdering

€ 91.000 V

Het resultaat van het product afval wikkelt zich af via de Voorziening Reiniging en is daardoor voor de begroting en jaarrekening budgettair neutraal. Dit neemt niet weg, dat er wel sprake kan zijn van een afwijking tussen de raming en werkelijkheid. Deze afwijking van € 91.000 wordt hieronder toegelicht.

Voor de berekening van het tarief is het toegestaan dat er rekening wordt gehouden met de BTW component. Deze component wordt niet in de raming en werkelijke lasten weergegeven, omdat deze bij het rijk gedeclareerd kan worden. Het verloop van de werkelijke lasten en baten is als volgt:

Totale lasten

€ 2.222.000

Diverse baten

€ -1.139.000

Idem opbrengst afvalstoffenheffing

€ -1.489.000

Saldo

€ -406.000

Hierop dient te worden gecorrigeerd (BTW)

€ 442.000

Totaal (onttrekking aan de voorziening)

€ 36.000

De afwijking van € 91.000 bestaat uit € 110.000 hogere lasten en € 201.000 hogere baten en kan als volgt worden verklaard.

Hogere lasten:
De hogere kosten van inzameling worden voor € 113.000 veroorzaakt doordat wij de afrekening van ROVA over het jaar 2015 (een teruggaaf van € 114.000) per abuis dubbel hebben verwerkt in onze administratie (was al meegenomen vanuit de jaarrekening 2015 en is afgeraamd bij de 2e bestuursrapportage incl toevoeging aan de voorziening). Daarnaast is de afrekening € 60.000 lager uitgevallen dan verwacht.
Daarnaast is er sprake van hogere advies- en overige kosten tot een bedrag van € 22.000 en is er binnen de kapitaallasten een voordeel van € 25.000.

Hogere baten:
Er is een hogere bijdrage ontvangen van € 57.000 voor de inzameling van verpakkingen. Van STIVAM is eind september 2016 een niet voorzien bedrag van € 366.000 ontvangen in verband met CV kapitaal. Tot slot is er sprake van een lagere baat van € 221.0000 als gevolg van een lagere onttrekking aan de voorziening (aanvankelijk geraamd € 257.000 en werkelijk € 36.000 zie tabel boven). De lagere onttrekking is het gevolg van een budget neutrale verwerking.

Riolering

€ 88.000 V

Ook hier geldt, net als bij het product afvalverwijdering, het budgettair neutrale principe. Het voordeel van € 88.000 waarvan bij riolering sprake is, kan verklaard worden door een lagere toevoeging aan de voorziening van € 105.000 en per saldo hogere lasten van € 17.000.

De hogere lasten kunnen als volgt gespecificeerd worden :
- de kosten van energieverbruik en inhuur van derden zijn € 20.000 lager uitgevallen dan geraamd;
- de kosten van huren, onderhoud en overige kosten zijn met € 37.000 overschreden.

Toelichting lagere toevoeging aan de voorziening:

Aan lasten is op het product riolering een bedrag verantwoord van:

€ 646.000

Hierop mag een BTW correctie (voor de berekening van de tarieven) worden toegepast van

€ 70.000

Totale lasten

€ 716.000

Totale opbrengst rioolrechten

€ 1.390.000

Bedrag storting in de voorziening (totale opbrengsten min totale lasten)

€ 673.000

Geraamd is een bedrag ad

€ 778.000

Lagere storting in voorziening

€ 105.000

Milieubeheer

€ 135.000 V

Voor Klimaat en Duurzaamheid is in 2016 een budget van € 200.000 beschikbaar gesteld. Hier is
€ 104.000 op uitgegeven, wat een voordeel van € 96.000 geeft. De investeringen worden verspreid over twee jaar, conform het Uitvoeringsprogramma 2016-2017. Aanvullend is hier in de loop van het jaar € 43.000 aan toegevoegd voor duurzaamheidsinstallaties Cichorei en de Witte Villa.
In 2016 zijn onder andere uitgaven gedaan voor ondersteuning van verschillende duurzaamheids-initiatieven (o.a. duurzame dorpen) en verduurzaming gemeentelijke gebouwen. Daarnaast is een claim op de reserve van € 300.000 (2016: € 100.000 / 2017: € 200.000) niet doorgegaan. Dit was bedoeld voor een Duurzaamheidslening, maar is niet in werking gezet. Zie hiervoor ook de toelichting in het hoofdstuk Bijlagen van deze jaarrekening, onderdeel "Voorgang investeringen 2016".
Ook is er sprake een voordeel van € 46.000 in verband met niet geraamde baten. Dit betreft :

  • In 2016 is in RUD-verband meer werk uitgevoerd voor andere gemeenten dan geraamd, dit heeft tot meer inkomsten geleid.
  • Er is een subsidie ontvangen van de provincie Overijssel voor MEVO III (externe veiligheid). Dit is in de begroting niet geraamd, omdat vooraf niet zeker was of een subsidie werd toegekend.
  • Er is een subsidie ontvangen van de gemeente Zwolle voor het project Bewust Verlichten. Ook dit was niet geraamd omdat vooraf niet zeker was of de subsidie werd toegekend.

Lijkbezorging

€ 25.000 N

De kapitaallasten voor de begraafplaats Nieuwleusen zijn € 10.000 hoger dan begroot.
Bij de 2e bestuursrapportage 2016 is deze post op basis van toen bekende informatie met € 23.000 verlaagd. Daarna is echter gebleken, dat er alsnog een correctie gemaakt moest worden. De kapitaallasten zijn daardoor, ten onrechte, teveel naar beneden bijgesteld.
Daarnaast is er sprake van extra uitgaven tot een bedrag van € 14.000 voor klein regulier onderhoud en kosten voor graf delven.

Baten reinigingsrechten / afvalstoffenheffing

€ 109.000 N

De totale begroting van de baten van € 1.518.000 is opgebouwd uit een tweetal componenten, namelijk één voor het vaste tarief (€ 1.241.000) en één voor het variabele deel (DIFTAR) (€ 277.000).
Over het jaar 2016 moet nog voor een bedrag van € 304.000 aan aanslagen te worden opgelegd (o.a DIFTAR). Dit bedrag is verwerkt in de jaarrekening.
Bij de 2e bestuursrapportage 2016 is de verwachte opbrengst, op basis van de aangeleverde cijfers door het GBLT, verhoogd met € 80.000. Dit blijkt achteraf te optimistisch te zijn geweest.

Rioolrechten

€ 72.000 N

De werkelijke opbrengst bedraagt € 1.390.000.
In de raming was een aanname voor areaaluitbreiding begrepen van 326 x € 132 = € 43.000. Dit is te optimistisch gebleken. Volgens de opgaaf van het GBLT bedraagt het werkelijk aantal aansluitingen slechts 73. Daarnaast is bij het opstellen van de raming uitgegaan van 10.977 objecten terwijl in werkelijkheid dit aantal uitkomt op 10.545. Hiermede is het overgrote deel van het verschil ten opzichte van de raming verklaard ( 432 x € 132 = € 57.000).

Mutaties reserves

€ 116.000 N

De nadelen binnen de mutaties reserves hebben direct te maken met de voordelen binnen milieubeheer: klimaat en duurzaamheid en de kapitaallasten energielening.