Programma 9.

Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

De gemeente moet beschikken over een actueel ruimtelijk- en omgevingsbeleid. Hiermee wordt ingespeeld op wettelijke kaders en maatschappelijke ontwikkelingen. Ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Wij betrekken en stimuleren maatschappelijke partners bij het vormgeven en uitvoeren van ons beleid.

Financien

Begroot na wijziging
€ -1.342.215
Realisatie
€ -1.317.228
Resultaat
€ 24.987
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2016

9.1 Ruimtelijke ontwikkelingenVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Maken van een (stedenbouwkundige) visie voor het centrumgebied van de kern Dalfsen en vaststelling door de gemeenteraad.75%
Toelichting

Visie is niet vastgesteld in 2016 maar uitgesteld naar 2017. Het proces is verlengd in verband met zorgvuldige voorbereiding met meerdere participatiemomenten, meerdere raadscommissiebehandelingen en uitwerken van de uitvoeringsparagraaf.

Verdere ontwikkeling van het waterfront; realisatie van een deel van fase 2 van de openbare ruimte (zuidkant van het plangebied).100%
Actualiseren van de notitie inbreidingslocaties.75%
Toelichting

De geactualiseerde notitie inbreidingslocaties is in februari 2017 vastgesteld door de gemeenteraad.

Start actualisering bestemmingsplannen voor de kernen (vaststelling in 2017).75%
Toelichting

Het ontwerp bestemmingsplan is begin 2017 ter visie voorgelegd.

In procedure brengen verzamelplan voor het buitengebied.100%
9.2 VolkshuisvestingVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Vaststelling Woonvisie gemeente Dalfsen 2016-2020.100%
Op basis van nieuwe Woonvisie gemeente Dalfsen 2016-2020 prestatieafspraken maken met woningcorporaties.100%
9.3 GebiedsontwikkelingVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Deelname aan LEADER (POP3) door middelen beschikbaar te stellen voor cofinanciering van projecten aangedragen en uitgevoerd door de samenleving (overeenkomstig de doelen van de LOS).100%
Richting de provincie inzetten op vervolg samenwerking programma Ruimte voor de Vecht tot 2018. Daarvoor projecten aandragen met het verzoek tot cofinanciering.100%
Ontwikkelingen in het Vechtdal initiëren en/of faciliteren.100%
Leefbaarheidsinitiatieven van burgers en organisaties ondersteunen los van LEADER.100%
9.4 LandschapsbeleidVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Groene- en belevingsinitiatieven van burgers/organisaties ondersteunen.100%
Uitvoeren regeling Groene en Blauwe Diensten (aanleg, herstel en onderhoud landschappelijke elementen).100%
9.5 Monumenten en archeologieVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Actualiseren van de Notitie Evaluatie Archeologiebeleid 2012 met bijbehorende archeologische beleidskaart.75%
Toelichting

Volgens bijgestelde planning is het voorstel in februari 2017 door de raad behandeld, waarbij de notitie actualisatie archeologiebeleid 2017 is vastgesteld.

Eigenaren van deze objecten financieel te ondersteunen door het verstrekken van subsidie op grond van de Subsidieverordening instandhouding monumenten Dalfsen 2008.100%

Prestaties voorgaande jaren

9.1 Ruimtelijke ontwikkelingenVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Realisatie van een evenemententerrein in Oudleusen.100%
Vaststelling bestemmingsplan woonuitbreidingsgebied voor de kern Oudleusen.100%

Indicatoren

9.1 Ruimtelijke ontwikkelingenBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Twee actuele structuurvisies voor het totale grondgebied van de gemeente (1 voor de kernen en 1 voor het buitengebied)Gemeente222
Percentage van het grondgebied belegd met actuele bestemmingsplannen: buitengebiedGemeente100%100%100%
Percentage van het grondgebied belegd met actuele bestemmingsplannen: kernenGemeente100%100%100%
Toelichting

Om hieraan te blijven voldoen moeten we het bestemmingsplan voor de kern Lemelerveld uiterlijk 2017 hebben geactualiseerd. Dit is in gang gezet. Er wordt 1 plan voor alle kernen gemaakt en vastgesteld.

Aantal bestemmingsplannen: Buitengegied, kernen en recreatiegebieden (basisplannen)Gemeente8 (2013)88
9.2 VolkshuisvestingBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Aantal nieuwe verblijfsobjecten met woonfunctieCBS/Gemeente154 (2015) Totaal = 11.3917553
Toelichting

De realisatie van de woningen in de sociale sector in Westerbouwlanden Noord is achter gebleven ten opzichte van de verwachting.

Aantal nieuwe startersleningen per jaarGemeente22 (2015) Totaal = 168-12 Totaal = 180
9.3 GebiedsontwikkelingBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Tevredenheid van Dalfsenaren over wonen in het Vechtdal (uitgedrukt in een rapportcijfer)Vechtdal beleving onderzoek, tweejaarlijks8,3 (2015)-n.n.b.
Toelichting

Volgend onderzoek vindt plaats in 2017.

Percentage van de Dalfsenaren die het aantrekkelijk vindt om in het Vechtdal te recreërenVechtdal beleving onderzoek, tweejaarlijks95% (2015)-n.n.b.
Toelichting

Volgend onderzoek vindt plaats in 2017.

9.4 LandschapsbeleidBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Totale hoeveelheid (hectares) landschapselementen onder contract via regeling Groene en Blauw DienstenLOP Landschap Overijssel42,2 ha (2013)52,5 ha66 ha
9.5 Monumenten en archeologieBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Aantal aanvragen monumentensubsidie per jaarGemeente8 (2015)59
Toelichting

De vraag naar monumentensubsidie neemt de laatste jaren toe. De reden hiervan is dat de gemeentelijke monumentenlijst met ca. 50 objecten is uitgebreid.

Aantal archeologische onderzoeken per jaarGemeente5 (2015)52
Toelichting

Het aantal archeologische onderzoeken betreft enkel onderzoeken waarbij daadwerkelijk een onderzoek op locatie is uitgevoerd en waarover is gerapporteerd. Het aantal onderzoeken is sterk afhankelijk van de verwachtingswaarde van de locatie waar de bodemverstoringen gaan plaatsvinden. Daarnaast toetst onze regio-archeoloog vooraf aan de hand van de archeologische beleidskaart en aanvullende informatie of onderzoek nodig is of niet.

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2015Begroting 2016
Primitief
Begroting 2016
(Na wijzigingen)
Rekening 2016Saldo 2016
Lasten-8.441-7.165-7.468-6.925543
Baten8.4805.5865.7177.2101.492
Saldo van lasten en baten39-1.579-1.7502842.035
Stortingen in reserves-1.840-6680-1.722-1.801
Onttrekkingen aan reserves537216329120-208
Resultaat-1.265-1.429-1.342-1.31725

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2016. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Natuurbescherming-7211-61-726-66-714-671-2-1
Ruimtelijke Ordening-98555-930-1.01555-960-947113-8346758126
Woning-exploitatie/woningbouw-297-594-58300-1
Stads- en dorpsvernieuwing-807-73-1287-121-6212-5065570
Overige volkshuisvesting-1.15513-1.142-1.2313-1.228-1.2010-1.20130-327
Baten bouwvergunningen06216210621621071971909898
Bouwgrondexploitatie-4.8714.8710-5.0175.0170-4.6386.3531.7153791.3361.715
Salso voor bestemming-7.1655.586-1.579-7.4685.717-1.750-6.9257.2102845431.4922.035
Storting in reserves-660-6680080-1.7220-1.722-1.8010-1.801
Onttrekking aan reserves0216216032932901201200-208-208
Saldo na bestemming-7.2315.802-1.429-7.3886.046-1.342-8.6477.330-1.317-1.2591.28425

Verschillen ten opzichte van de begroting 2016 (+ = voordeel)

Per product

Directe

Toerekeningen

Saldo van

Reserve-

Resultaat

Bedragen x € 1000

L & B

Kap.Lasten

Uren

baten en lasten

mutaties

Natuurbescherming

-1

0

0

-1

0

-1

Ruimtelijke Ordening

136

0

-10

126

0

126

Woning-exploitatie/woningbouw

-1

0

0

-1

0

-1

Stads- en dorpsvernieuwing

53

20

-3

70

0

70

Overige volkshuisvesting

33

-5

-1

27

0

27

Baten bouwvergunningen

98

0

0

98

0

98

Bouwgrondexploitatie

-186

1.688

213

1.715

0

1.715

Mutaties reserves functie 0/9

0

0

0

0

-2.010

-2.010

Totaal programma

132

1.703

199

2.035

-2.010

25

Analyse van het resultaat

Ruimtelijke Ordening

€ 126.000 V

Voor gebiedsbeleid is een bedrag van € 100.000 opgenomen. Hiervoor is € 10.000 aan apparaatskosten verantwoord. Het voordeel van € 90.000 wordt voorgesteld om over te hevelen naar 2017. De uitvoering zal plaats vinden in 2017.
Aan te ontvangen leges is € 55.000 begroot. In werkelijkheid is € 113.000 ontvangen, wat een voordeel van € 58.000 geeft. In de begroting voor het jaar 2017 is al rekening gehouden met een hogere opbrengst. Bij de 1e bestuursrapportage 2017 zullen wij u voorstellen om de begroting voor dat jaar nog verder bij te stellen. De hogere leges hebben betrekking gehad op de volgende onderdelen:
- principeverzoeken van particulieren voor bestemmingsplanherzieningen;
- meer mogelijkheden die de bestemmingsplannen bieden dan voorheen;
- Rood voor Rood en VAB verzoeken;
- het actief meedoen door inwoners aan het instrument van het verzamelplan en
- het doorberekenen van de te maken advieskosten in de leges.
Hogere leges impliceert vaak ook hogere kosten. Deze zijn dan ook gemaakt in de vorm van (advies)kosten tot een bedrag van € 45.000.
De invoeringsdatum van de Omgevingswet is uitgesteld. Daarom zijn er ook minder kosten gemaakt. Voorgesteld wordt om het voordeel van € 21.000 in te zetten in 2017.

Stads- en dorpsvernieuwing

€ 70.000 V

Aan de kosten van het archeologisch onderzoek "OosterDalfsen" is vanuit de grondexploitatie financieel bijgedragen voor een bedrag van € 40.000. Dit bedrag is niet begroot. Daarnaast is binnen het product "Monumentenzorg" abusievelijk een bedrag van € 20.000 geraamd voor een administratieve verrekening met een voorgenomen investering.
Het budget voor het inwinnen van adviezen is met € 6.000 binnen de raming gebleven.

Overige volkshuisvesting

€ 27.000 V

De uitgaven voor advieskosten voor de welstandcommissie (stadsbouwmeester) zijn lager uitgevallen doordat actiever gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om als gemeente zelf de welstandscriteria te toetsen (zgn. ‘sneltoetscriteria’ van de welstandsnota gemeente Dalfsen). De opzet hiervan is dat aanvragen voor bouwactiviteiten, die voldoen aan de sneltoetscriteria, zonder advies van de stadsbouwmeester een positief (ambtelijk) advies krijgen.
Daarnaast zijn uitgaven voor advisering door de Veiligheidsregio IJsselland (VR) lager uitgevallen omdat ook hier meer gebruik is gemaakt van eigen kennis en kunde en daarbij een samenwerkingsverband is opgezet. Dit is gedaan in de vorm van een flex-werkplek voor 1 dag in de week, binnen de eenheid publieksdienstverlening, voor een medewerker van de VR. Dit maakt kosteloze afstemming met de veiligheidsregio (gebruikmaking van de expertise VR) op die dag mogelijk en vergroot de ontwikkeling in eigen kennis en kunde.

Baten bouwvergunningen

€ 98.000 V

Het aantal aanvragen voor een omgevingsvergunning is in het laatste half jaar van 2016 sterk toegenomen. Oorzaken zijn onder andere:
- de aantrekkende economie, er wordt weer volop gebouwd(nieuwbouw) in de gemeente;
- het van start gaan van verschillende grote (ver)bouwprojecten in de gemeente;
- veel kavels uitgegeven voor woningbouw in de nieuwbouwlocaties;
- Het aantal vooroverleg / conceptaanvragen is t.o.v. 2015 sterk toegenomen (aantal voor overleggen 32 in 2015 t.o.v. 99 in 2016);
- De bouwkosten die door aanvragers worden opgegeven bij aanvragen voor omgevingsvergunning (de basis voor het bepalen van de hoogte van de bouwleges), zijn vanaf 2016 nagerekend door de vergunningverleners aan de hand van de landelijk door gemeenten veel toegepaste ROEB-lijst versie 2016. Bij geconstateerde afwijkingen in de bouwkosten van meer of minder dan 10%, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om de bouwkosten nader te motiveren. Het gevolg hiervan was dat hierdoor veelvuldig de bouwkosten reëler/ hoger zijn bijgesteld door aanvragers.
Dit gezamenlijk levert een voordeel op van € 98.000.

Bouwgrondexploitatie

€ 1.715.000 V

Via het MPG 2017 is de raad geïnformeerd over de geactualiseerde grondexploitaties. Er zijn veel positieve geluiden vanuit de markt. Het consumentenvertrouwen stijgt, de hypotheekrente is nog steeds historisch laag en de prijzen van woningen stijgen. Dit alles leidt tot een verbetering in de woningmarkt. Ook in Dalfsen is dit merkbaar. De uitgifte van de eerste fase in Oosterdalfsen was succesvol en er zijn diverse ondernemers die zich melden voor het aankopen van industrielocaties. Daarnaast zijn er een aantal exploitaties die op het einde van hun exploitatietermijn lopen. Dat is het moment waarop er wordt gekeken of er tussentijdse winst gerealiseerd kan worden. Op een drietal complexen is een tussentijdse winst genomen van in totaal € 1.704.000. Daarnaast is in 2016 het complex De Spiegel afgesloten en heeft dit geresulteerd in een restant winst van circa € 11.000.
Het verloop kan als volgt worden weergegeven:

Gerner Marke

€ 414.000

De Koele

€ 138.000

Waterfront

€ 1.152.000

De Spiegel

€ 11.000

Totaal

€ 1.715.000

Laatst genoemd bedrag is toegevoegd aan de reserve.

Mutaties reserves functie 9

€ 2.010.000 N

Deze worden veroorzaakt door de mutaties die voortvloeien uit grondexploitaties

€ 1.715.000

(storting) saldo rentemutaties t.o.v. begroot

€ 86.000

Saldo

€ 1.801.000

Werkelijke onttrekkingen:

Archeologisch beleidsplan

€ -20.000

Opstellen woonvisie

€ -12.300

Gebiedsbeleid 2016

€ -10.000

50% best. plannen ten laste van de reserve

€ -10.932

Handhavingskosten

€ -66.104

Bijdrage t.l.v. reserves grondbedrijf

€ -984

Totaal

€ -120.320

Hiervoor was Begroot

€ 329.000

Saldo afwijking werkelijk en begroot:

€ 209.000

Totaal

€ 2.010.000