Programma 6.

Inkomensondersteuning

Het programma omvat bijstandsverlening, minimabeleid, schuldhulpverlening en vreemdelingen/inburgering nieuwkomers. Allen gericht op inkomensondersteuning.

Financien

Begroot na wijziging
€ -1.354.044
Realisatie
€ -1.307.671
Resultaat
€ 46.373
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2016

6.1 SchuldhulpverleningVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Door Humanitas wordt binnen twee weken na de eerste intake een koppeling gemaakt tussen de cliënt en een vrijwilliger.100%
Doelstelling is dat na begeleiding van één jaar de financiële situatie weer stabiel is.100%
Doelstelling is dat bij Vechthorst geen huurders zijn met een huurschuld van meer dan twee maanden.100%
6.2 Huisvesting vergunninghoudersVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Vechthorst biedt in 2016 15 woningen aan voor de huisvesting van vergunninghouders.50%
Toelichting

Er zijn 9 woningen aangeboden in 2016. Vechthorst is afhankelijk van geschikte huurwoningen die vrijkomen. Verder wordt geprobeerd een bepaalde spreiding te realiseren voor de huisvesting van de vergunninghouders. Tenslotte moet rekening worden gehouden met overige woningzoekenden. De woningcorporaties hebben een globale norm dat ongeveer 10% van de vrijkomende woningen beschikbaar wordt gesteld voor de doelgroep vergunninghouders.

De Veste biedt in 2016 drie woningen aan voor de huisvesting van vergunninghouders.75%
Toelichting

Er zijn 2 woningen aangeboden. Zie verdere toelichting hierboven.

In 2016 worden 60 personen gehuisvest.75%
Toelichting

Er zijn 44 personen gehuisvest in 2016. Het aantal woningen dat wordt aangeboden is in grote mate bepalend voor het realiseren van de taakstelling voor de huisvesting. Een andere factor is de samenstelling van de vergunninghouders. De taakstelling wordt sneller gehaald bij de huisvesting van gezinnen in plaats van alleenstaanden.

In 2016 wordt aan 20 vergunninghouders een re-integratietraject aangeboden.100%

Indicatoren

6.1 SchuldhulpverleningBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Aantal cliënten schuldhulpverleningGKB / Humanitas / Stap 1606560
6.2 Huisvesting vergunninghoudersBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Aantal te huisvesten vergunninghoudersAdministratie gemeente566044

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2015Begroting 2016
Primitief
Begroting 2016
(Na wijzigingen)
Rekening 2016Saldo 2016
Lasten-4.340-4.178-4.706-4.67432
Baten2.9322.9823.3523.36615
Saldo van lasten en baten-1.409-1.196-1.354-1.30846
Stortingen in reserves00000
Onttrekkingen aan reserves00000
Resultaat-1.409-1.196-1.354-1.30846

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2016. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Bijstand-inkomensvz-subsidies-3.4032.680-723-3.8033.050-753-3.7443.110-6345960119
Gem armoede schuldenbeleid-775301-473-903301-601-926256-671-24-46-69
Vreemdelingen000000-30-3-30-3
Salso voor bestemming-4.1782.982-1.196-4.7063.352-1.354-4.6743.366-1.308321546
Storting in reserves000000000000
Onttrekking aan reserves000000000000
Saldo na bestemming-4.1782.982-1.196-4.7063.352-1.354-4.6743.366-1.308321546

Verschillen ten opzichte van de begroting 2016 (+ = voordeel)

Per product

Directe

Toerekeningen

Saldo van

Reserve-

Resultaat

Bedragen x € 1000

L & B

Kap.Lasten

Uren

baten en lasten

mutaties

Bijstand-inkomensvz-subsidies

119

0

0

119

0

119

Gem armoede schuldenbeleid

128

-197

0

-69

0

-69

Vreemdelingen

-3

0

0

-3

0

-3

Mutaties reserves functie 0/9

0

0

0

0

0

0

Totaal programma

243

-197

0

46

0

46

Analyse van het resultaat

Bijstand - inkomensvoorzieningen - subsidies

€ 119.000 V

In overeenstemming met de landelijke trend stijgt in Dalfsen het aantal uitkeringen gestaag. Met name het aandeel IOAW-ers is sinds 2015 behoorlijk gestegen, zowel in aantal als in hoogte per uitkering. Een deel hiervan kan via de vangnetuitkering worden gecompenseerd. Als nog te ontvangen bedrag is hiervoor € 202.000 opgenomen. Dit maakt dat de totale rijksbijdrage (gebundelde uitkering en vangnetuitkering) € 106.000 hoger is dan begroot.
Ook is € 13.000 minder aan uitkeringen verstrekt (na aftrek van verhaalsontvangsten).

Gemeentelijk armoede en schuldenbeleid

€ 69.000 N

De instroom in de schuldhulpverlening is licht gestegen. Ook is er sprake van een stijging van de uitgaven doordat er meer subsidieprojecten zijn gestart dan vooraf zijn begroot. Daarnaast worden de kosten van de WTCG (Wet Tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapten) binnen dit beleidsproduct verantwoord.
Ook zijn de lasten die voortvloeien uit de toegekende extra rijksmiddelen € 35.000 hier verantwoord. Dit zijn lasten die voortvloeien uit de bestrijding van in armoede levende kinderen. In het beleidsplan armoedebeleid zijn speerpunten genoemd als de cadeaubonnen voor kinderen, de subsidie aan de banken (concreet: kledingbank) en de bijdrage aan het JSF.