Programma 5.

Onderwijs en vrije tijd

Het programma omvat het lokaal onderwijsbeleid, waarbinnen aandacht wordt besteed aan de zorg voor onderwijshuisvesting, leerlingenvervoer, leerplicht, schoolbegeleiding, logopedie, volwasseneneducatie en afspraken in de Lokale Educatieve Agenda (LEA).
Ook leefbaarheid en vrije tijd vallen binnen dit programma. Er wordt ingezet op goede voorzieningen in de gemeente wat de leefbaarheid bevordert. Het gaat hierbij niet alleen om fysieke voorzieningen, maar ook de kracht van de samenleving is een belangrijk uitgangspunt.
Sport en sportbeleving, cultuur maar ook recreatie en toerisme zijn belangrijke pijlers op het gebied van onderwijs en vrije tijd.

Financien

Begroot na wijziging
€ -5.346.547
Realisatie
€ -5.309.374
Resultaat
€ 37.173
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2016

5.1 Voorkomen en terugdringen voortijdig schooluitvalVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Binnen vijf werkdagen oppakken van de meldingen schoolverzuim.100%
Organiseren van voorlichtingsactiviteiten.100%
5.2 Bevorderen bewegen en sportenVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Via het project Samen Actief, met behulp van provinciale middelen, buurtsportcoaches, welzijnsinstellingen en actieve ouderen, niet-actieve ouderen stimuleren te gaan bewegen.100%
Besluiten tot voortzetting van het Jeugdsportfonds.100%
5.3 CultuurarrangementVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Acht sport en cultuurverenigingen nemen deel aan een scholingsaanbod.100%
De week van de amateurkunst 2016 wordt door een werkgroep georganiseerd.100%
Er worden vijf evenementen op het gebied van cultuur en toerisme ondersteund vanuit het cultuurarrangement.100%
Er is een voortzetting van de bestaande samenwerking in het Vechtdal rondom het cultuurarrangement.50%
Toelichting

Vanuit de gemeenten Ommen en Hardenberg is nog onduidelijk welke activiteiten er worden voortgezet in 2017 wat betreft cultuur, daarom is het ook nog niet duidelijk of de samenwerking wordt voortgezet op dit terrein. Waar mogelijk en waar het meerwaarde oplevert wordt samenwerking binnen het Vechtdal opgepakt.

Er wordt een gezamenlijke afsluiting van het cultuurarrangement in het Vechtdal georganiseerd.100%
5.4 CultuureducatieVoortgangRealisatieBudgetToelichting
De combinatiefunctionaris cultuur ondersteunt de scholen bij de integratie van cultuur binnen het onderwijs.100%
Er wordt een gezamenlijke studiedag rondom cultuureducatie voor de basisscholen georganiseerd.100%
De combinatiefunctionaris cultuur ondersteunt scholen die willen inspelen op de mogelijkheden die landelijk worden geboden op het gebied van muziekonderwijs.100%
5.5 BibliotheekVoortgangRealisatieBudgetToelichting
De bibliotheek werkt samen met alle basisscholen in de gemeente Dalfsen.100%
De aanpak van laaggeletterdheid en deze te verminderen.100%
Een leidende rol te spelen in de gezamenlijke programmering in Kulturhus de Trefkoele+.100%
Een bibliotheeklocatie en Anjerpunt te realiseren in Hoonhorst.100%
5.6 Recreatie en toerisme (vrijetijdseconomie)VoortgangRealisatieBudgetToelichting
Deelname aan en inbreng van gemeentelijke projecten binnen het provinciale programma Ruimte voor de Vecht en de bestuurlijke agenda Vechtdal.100%
5.7 Welzijn- en sportaccommodatiesVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Nadere uitwerking plannen Schakel Nieuwleusen (projectfase 2); als onderdeel van kulturhus-concept Nieuwleusen.100%

Prestaties voorgaande jaren

5.2 Voorzieningenniveau in de kernenVoortgangRealisatieBudgetToelichting
In 2015 een inventarisatie maken van de voorzieningen in de kernen. Deze inventarisatie gebruiken we voor het in 2016 opstellen van een integrale visie op de leefbaarheid per kern.100%
5.3 Recreatie en toerismeVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Verder ontwikkelen en duidelijk aangeven van Vechtdalbrede toeristische routes.100%
6.4 CultuurarrangementVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Opzetten van een organisatiestructuur rondom het cultuurarrangement.100%
6.6 Welzijn- en sportaccommodatiesVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Afronding werkzaamheden middengebied Nieuwleusen: accommodatie d' Ommerdieck.50%
Toelichting

Maakt onderdeel uit van nieuwbouw clubhuis SV Nieuwleusen. Omgevingsvergunning hiervoor is inmiddels onherroepelijk. Uitvoering en afronding vindt in 2017 plaats.

6.7 SportVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Het herbestemmen van de beschikbare middelen voor de sportsubsidie voor mensen met een beperking.100%
Uitvoering nota sport- en beweegbeleid.100%
7.4 Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuterspeelzaalwerkVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Landelijke plannen rondom voorschoolse voorzieningen vertalen in lokaal beleid.75%
Toelichting

Het wetsvoorstel rondom harmonisatie van voorschoolse voorzieningen is ingediend, maar nog niet behandeld in de Tweede Kamer. Wel zijn we bezig met de beleidsvorming en is er onderzoek naar de harmonisatiemogelijkheden uitgevoerd en besproken met voorschoolse voorzieningen. Raadsbehandeling van het beleid staat in juni gepland.

Indicatoren

5.1 Voorkomen en terugdringen voortijdig schooluitvalBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
aantal verzuimmeldingen volgens wettelijke normJeugdvolgsysteem149140139
Toelichting

139 is het definitieve vastgestelde aantal meldingen schoolverzuim in het schooljaar 2015-2016: signaalverzuim (88) luxe verzuim (11) en absoluut verzuim (40).

aantal nieuw voortijdig schoolverlatersJeugdvolgsysteem302925
Toelichting

Cijfers 2016 gebaseerd op schooljaar 2015-2016

5.2 Bevorderen bewegen en sportenBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (4 t/m 11 jaar)Gezondheidsatlas GGD86% (2013)86%n.n.b.
Toelichting

Geen nieuwe gegevens. Volgend onderzoek vindt in 2017 plaats en gegevens komen naar verwachting in 2018 beschikbaar.

Voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (12 t/m 15 jaar)Gezondheidsatlas GGD89% (2011)89%voortgezet onderwijs klas 2 (13-14): 92% en klas 4 (15-16): 86%
Toelichting

Jongerenmonitor is door de GGD op andere wijze vormgegeven en uitgevoerd.

Voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (16 t/m 23 jaar)Gezondheidsatlas GGD49% (2011)49%n.n.b.
Toelichting

Jongerenmonitor is door de GGD op andere wijze vormgegeven en uitgevoerd, waarbij deze is beperkt tot de klassen 2 en 4 van het voortgezet onderwijs.

Voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (18 t/m 64 jaar)Gezondheidsatlas GGD70% (2012)70%n.n.b.
Toelichting

Geen nieuwe gegevens. Onderzoek vindt eind 2016 plaats. Uitkomsten komen in 2017 beschikbaar.

Voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (65 jaar en ouder)Gezondheidsatlas GGD64% (2011)64%n.n.b.
Toelichting

Geen nieuwe gegevens. Onderzoek vindt in 2016 plaats. Uitkomsten komen in 2017 beschikbaar.

5.3 CultuurarrangementBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Aantal projecten waarin samenwerking centraal staat binnen kunst en cultuur activiteiten in DalfsenMeting 2015677
Aantal (nieuwe) culturele en sport verenigingen dat deelneemt aan een scholingsaanbodMeting 2015888
5.4 CultuureducatieBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Aantal scholen met een cultuurbeleidplan in DalfsenCombinatiefunctionaris121616
5.5 BibliotheekBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Aantal vrijwilligersBibliotheek41 (2012)4764
Aantal leden van de bibliotheekBibliotheek8.629 (2012)> 8.6298.028
Toelichting

Landelijk is de daling van het aantal leden al een paar jaar terug ingezet. Ook de gemeente Dalfsen ontkomt hier niet aan, maar hier komt de terugloop van het aantal leden ten opzichte van het landelijk gemiddelde later op gang. Redenen voor de terugloop van het aantal leden zijn ontlezing (men leest minder), het (illegaal) digitaal lezen en in zekere zin de vergrijzing (met name het feit dat er minder jeugd komt, dan dat er meer ouderen komen). Landelijk is in deze vergrijzing een kentering te zien vanwege lees bevorderende programma’s waardoor het aantal jeugdleden weer toenemen. In de gemeente Dalfsen is dit in mindere mate het geval omdat bijvoorbeeld niet op elke school de Bibliotheek op School wordt aangeboden.

5.6 Recreatie en toerismeBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Aantal werkzame personen in de sectorLisa/Biro802 (2012)9501.010*
Toelichting

*Stand per april 2016. De stand per 31 december 2016 wordt verwacht in oktober 2017.

Aantal overnachtingen (dagrecreatie niet meetbaar)Gemeente172.000 (2012)176.000170.463*
Toelichting

*Stand 31 december 2015. Er zijn nog geen actuele cijfers beschikbaar.

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2015Begroting 2016
Primitief
Begroting 2016
(Na wijzigingen)
Rekening 2016Saldo 2016
Lasten-6.454-6.006-6.298-6.113185
Baten461320432401-31
Saldo van lasten en baten-5.994-5.685-5.866-5.711154
Stortingen in reserves-75-69-69-690
Onttrekkingen aan reserves643231589471-117
Resultaat-5.425-5.524-5.347-5.30937

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2016. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Basisonderwijs excl huisv O&B-980-98-920-92-900-90202
Basisonderwijs huisvesting O&B-1.0150-1.015-1.0150-1.015-1.0207-1.013-472
VGO onderwijshuisvesting O&B-70-7-70-7-70-7000
Gem. baten/lasten vh onderwijs-1.00062-939-89062-829-84861-78842-141
Volwasseneneducatie-55550-55550-55583043
Openbaar bibliotheekwerk-6100-610-6100-610-6200-620-110-11
Vormings- en ontwikkelingswerk-1440-144-1290-129-1310-131-20-2
Sport-1.465161-1.304-1.507166-1.341-1.488158-1.33018-811
Groene sportvelden/terreinen-49131-460-48331-452-47734-443729
Kunst-2140-214-2090-209-2409-232-319-22
Musea-10-1-10-1000101
Openbaar groen/openluchtrecr.-1770-177-1770-177-1710-171606
Ov recreatieve voorzieningen-1640-164-1760-176-4090-409-2330-233
Vreemdelingen-1100-110-501107-394-9457-38407-50356
Kinderdagopvang-45412-442-44512-433-46119-442-167-9
Salso voor bestemming-6.006320-5.685-6.298432-5.866-6.113401-5.711185-31154
Storting in reserves-690-69-690-69-690-69000
Onttrekking aan reserves0231231058958904714710-117-117
Saldo na bestemming-6.075551-5.524-6.3671.021-5.347-6.182873-5.309185-14837

Verschillen ten opzichte van de begroting 2016 (+ = voordeel)

Per product

Directe

Toerekeningen

Saldo van

Reserve-

Resultaat

Bedragen x € 1000

L & B

Kap.Lasten

Uren

baten en lasten

mutaties

Basisonderwijs excl huisv O&B

2

0

0

2

0

2

Basisonderwijs huisvesting O&B

1

1

0

2

0

2

VGO onderwijshuisvesting O&B

0

0

0

0

0

0

Gem. baten/lasten vh onderwijs

41

0

0

41

0

41

Volwasseneneducatie

3

0

0

3

0

3

Openbaar bibliotheekwerk

-11

0

0

-11

0

-11

Vormings- en ontwikkelingswerk

-2

0

0

-2

0

-2

Sport

-4

14

0

11

0

11

Groene sportvelden/terreinen

9

0

0

9

0

9

Kunst

-22

0

0

-22

0

-22

Musea

1

0

0

1

0

1

Openbaar groen/openluchtrecr.

6

0

0

6

0

6

Ov recreatieve voorzieningen

0

-241

8

-233

0

-233

Vreemdelingen

356

0

0

356

0

356

Kinderdagopvang

-9

0

0

-9

0

-9

Mutaties reserves functie 0/9

0

0

0

0

-117

-117

Totaal programma

372

-225

8

154

-117

37

Analyse van het resultaat

Gemeenschappelijke baten en lasten van het onderwijs

€ 41.000 V

Het is mogelijk en verantwoord gebleken dat een aantal kinderen met de fiets of het openbaar vervoer van en naar school konden gaan. Dit wordt vanuit de gemeente ook actief gestimuleerd. Daarnaast is er slechts één school, waarbij kinderen over grote afstand vervoerd moesten worden. Dit heeft een positief effect gehad op de uiteindelijke uitgaven in 2016 voor leerlingenvervoer voor een bedrag van € 41.000.

Overige recreatieve voorzieningen

€ 233.000 N

Een nadeel van € 241.000 is ontstaan in verband met voorbereidingskosten voor het multifunctionele centrum de Schakel. Deze kosten zijn ten laste gebracht van de exploitatie. Dekking hiervan is beschikbaar binnen de algemene reserve reeds bestemd. Aan apparaatskosten is € 8.000 minder doorberekend aan het onderzoek WOC Campus Nieuwleusen.

Vreemdelingen

€ 356.000 V

Voor de opvang van vreemdelingen is € 350.000 beschikbaar gesteld. Specifiek gaat het om
€ 260.000 voor het plaatsen van units in de kernen en € 90.000 voor overige te maken kosten.
In 2016 zijn kosten gemaakt tot een bedrag van € 10.000. Wij stellen voor het om het restantbudget van € 340.000 over te hevelen naar 2017 om daarmee uitvoering te geven aan onderzoeken naar en uitvoering van (alternatieve) opties voor huisvesting van vergunninghouders. De plannen voor plaatsing tijdelijke woonunits en transformatie politiebureau zijn inmiddels gestopt. De kosten zouden ten laste worden gebracht van de algemene reserve reeds bestemd. Aangezien alleen de werkelijke kosten worden gedekt uit de reserve, zal de onttrekking aan de algemene reserve ook € 340.000 lager zijn (zie ook toelichting mutaties reserves).

Mutaties reserves

€ 117.000 N

Zie onder andere de toelichting bij het kopje Vreemdelingen. Hierdoor is de onttrekking in 2016 aan de Algemene Reserve € 340.000 lager uitgevallen.
In het kader van grote projecten zijn de voorbereidingskosten De Schakel (plannen Kulturhus)
€ 241.000 ten laste van de reserve gebracht. De raad heeft afgelopen jaren bedragen hiervoor beschikbaar gesteld. Ook is voor "Bewegen en sport" en de presentiegelden kunstcommissie
in totaal € 18.000 minder ten laste van de reserve gebracht, omdat voor deze projecten minder uitgaven zijn geweest in 2016.