Programma 1.

Bestuur

Het programma omvat alle taken van raad en college op het terrein van het openbaar bestuur en de ondersteuning en dienstverlening hierbij door de gemeentelijke organisatie.
Tot dit programma behoren ook de algemene dekkingsmiddelen (inkomsten die de gemeente min of meer vrij kan besteden). In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt ingegaan op het gevoerde beleid op het gebied van de ondersteunende taken door de organisatie. De paragrafen Lokale heffingen en Financiering hebben ook een sterke relatie met de producten van dit programma en geven inzicht in het gevoerde beleid op deze terreinen.

Financien

Begroot na wijziging
€ 23.643.519
Realisatie
€ 22.103.312
Resultaat
€ -1.540.207
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2016

1.1 Bovengemiddelde dienstverleningVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Naar aanleiding van het Burgeronderzoek 2015 is eind 2015 een actieplan opgesteld. In 2016 wordt uitvoering gegeven aan dit actieplan.100%
1.2 Een gezond financieel beleid blijven voeren met een digitaal instrumentariumVoortgangRealisatieBudgetToelichting
We gaan onderzoeken welke planning en control producten aanvullend digitaal beschikbaar gesteld kunnen worden.100%
1.3 Burgerparticipatie/burgerinitatievenVoortgangRealisatieBudgetToelichting
In het eerste kwartaal van 2016 vindt er een interactieve sessie plaats met de gemeenteraad over overheidsparticipatie.100%
In het eerste kwartaal van 2016 wordt een adviesrapport opgeleverd, waarin aanbevelingen worden gedaan hoe de gemeente Dalfsen de betrokkenheid van inwoners kan vergroten met behulp van het effectief organiseren van de communicatie.100%
In het tweede kwartaal van 2016 komen we met concrete voorstellen hoe we het bestaande beleid op het gebied van burgerparticipatie/burgerinitiatieven verder gaan aanvullen en verbeteren.50%
Toelichting

In het nieuwe communicatiebeleid wordt specifiek ingezoomd op burgerparticipatie. De gemeenteraad speelt hierin een belangrijke rol. Om de raad hierbij voldoende te betrekken is in overleg met de agendacommissie/presidium besloten dit door te schuiven naar het 2e kwartaal van 2017.

Prestaties voorgaande jaren

1.1 BurgerparticipatieVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Opmerkingen, vragen en klachten via social media behandelen als bijvoorbeeld e-mail en telefonische contacten.100%

Indicatoren

1.1 Bovengemiddelde dienstverleningBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Uitkomsten burgeronderzoekwaar staat je gemeente.nl7,0 (2015)--
Toelichting

Het burgeronderzoek (‘Waar staat je gemeente’) is in 2015 uitgevoerd. Uitkomsten zijn vertaald in een actieplan (uitvoering zie boven). Score burgeronderzoek 2015 gem. 7.0 (t.o.v. 6.6 landelijk gemiddelde referentie gemeenten). Het volgende burgeronderzoek staat gepland voor 2018.

1.2 Een gezond financieel beleid blijven voeren met een digitaal instrumentariumBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Aantal digitale P & C documentenEenheid Control en Resultaat122

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2015Begroting 2016
Primitief
Begroting 2016
(Na wijzigingen)
Rekening 2016Saldo 2016
Lasten-7.094-6.341-7.041-8.759-1.718
Baten28.97228.92229.02629.269243
Saldo van lasten en baten21.87822.58121.98420.510-1.475
Stortingen in reserves-1.628-1.452-675-729-54
Onttrekkingen aan reserves2.2011.9062.3342.322-12
Resultaat22.45123.03523.64422.103-1.540

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2016. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Bestuursorganen-1.17147-1.123-1.18447-1.137-1.71341-1.672-529-7-536
Best onderst college B&W-1.59012-1.578-1.60512-1.593-1.6189-1.610-13-3-16
Burgerzaken-1.04315-1.028-1.04315-1.028-1.04026-1.01431114
Secretarie leges burgerzaken-131457326-131457326-217521304-8664-22
Bestuurlijke samenwerking-1770-177-2070-207-1950-19511011
Best onderst raad/rekenkamer-2180-218-2280-228-2182-21610212
Nutsbedrijven-27408381-27538511-275335070-5-5
Geldleningen < 1 jaar01010010100000-10-10
Overige financiele middelen-32016-32016-3343101515
Geldleningen/uitzetting > 1 jr01.8201.820089889801.1031.1030206206
Uitkeringen gemeentefonds020.21920.219020.95820.958021.08821.0880130130
Algemene baten en lasten-840-84-510-5107751758
Uitvoering Wet WOZ-3450-345-3610-361-3440-34417017
Baten OZB-gebruikers0728728072872807167160-12-12
Baten OZB-eigenaren04.1454.14504.2074.20704.1984.1980-9-9
Baten baatbelasting000000000000
Baten toeristenbelasting0143143014314301361360-7-7
Baten hondenbelasting0142142014214201311310-11-11
Baten precariobelasting021210212102828066
Heffing-invordering gem belast-90-9-160-16-170-17-10-1
Saldo van kostenplaatsen-1.544734-810-2.185829-1.356-3.366694-2.671-1.180-135-1.315
Salso voor bestemming-6.34128.92222.581-7.04129.02621.984-8.75929.26920.510-1.718243-1.475
Storting in reserves-1.4520-1.452-6750-675-7290-729-540-54
Onttrekking aan reserves01.9061.90602.3342.33402.3222.3220-12-12
Saldo na bestemming-7.79330.82823.035-7.71631.36023.644-9.48831.59122.103-1.771231-1.540

Verschillen ten opzichte van de begroting 2016 (+ = voordeel)

Per product

Directe

Toerekeningen

Saldo van

Reserve-

Resultaat

Bedragen x € 1000

L & B

Kap.Lasten

Uren

baten en lasten

mutaties

Bestuursorganen

-525

0

-11

-536

0

-536

Best onderst college B&W

-16

0

0

-16

0

-16

Burgerzaken

32

-18

0

14

0

14

Secretarie leges burgerzaken

-22

0

0

-22

0

-22

Bestuurlijke samenwerking

11

0

0

11

0

11

Best onderst raad/rekenkamer

12

-1

0

12

0

12

Nutsbedrijven

-5

0

0

-5

0

-5

Geldleningen < 1 jaar

-10

0

0

-10

0

-10

Overige financiele middelen

15

0

0

15

0

15

Geldleningen/uitzetting > 1 jr

206

0

0

206

0

206

Uitkeringen gemeentefonds

130

0

0

130

0

130

Algemene baten en lasten

58

0

0

58

0

58

Uitvoering Wet WOZ

17

0

0

17

0

17

Baten OZB-gebruikers

-12

0

0

-12

0

-12

Baten OZB-eigenaren

-9

0

0

-9

0

-9

Baten baatbelasting

0

0

0

0

0

0

Baten toeristenbelasting

-7

0

0

-7

0

-7

Baten hondenbelasting

-11

0

0

-11

0

-11

Baten precariobelasting

6

0

0

6

0

6

Heffing-invordering gem belast

-1

0

0

-1

0

-1

Saldo van kostenplaatsen

-519

-39

-757

-1.315

0

-1.315

Mutaties reserves functie 0/9

0

0

0

0

-66

-66

Totaal programma

-650

-57

-768

-1.475

-66

-1.540

Analyse van het resultaat

Bestuursorganen

€ 536.000 N

De hogere toevoeging van € 81.000 (begroot € 100.000, werkelijk € 181.000) aan de voorziening Wethouderspensioenen heeft te maken met toepassen van een lagere rekenrente en een aangepast sterftecijfer voor het berekenen van het benodigde bedrag. Ook zijn de lopende pensioenen opnieuw herberekend wat een nadeel van € 409.000 geeft. Een salarisverhoging van 3% terwijl 2% begroot is en een verhoogde pensioenpremie, geven samen een nadeel van € 25.000.
De lasten m.b.t. de werkkostenregeling 2016 bedroegen € 12.000. Hiervoor was geen raming opgenomen.
Een nadeel van € 11.000 wordt veroorzaakt doordat er bij de jaarrekening (per abuis) geen rekening is gehouden met een bijdrage / toerekening vanuit de grondexploitatie.

Geldleningen / uitzettingen > dan 1 jaar

€ 206.000 V

Er is een bedrag van ruim € 30.000 ontvangen in verband met verstrekte startersleningen. Ook is een bedrag van ruim € 31.000 ontvangen van de Schakel in verband met een in het verleden verstrekte geldlening voor de verbouw van de sportzaal tot een multifunctioneel centrum. Beide bedragen zijn niet in de begroting opgenomen.
Ook is in de loop van 2016 de begroting gewijzigd in verband met een verlaging van de rente die in rekening wordt gebracht aan de grondexploitatie. Zoals nu blijkt is de verlaging € 139.000 te hoog geweest.

Uitkering gemeentefonds

€ 130.000 V

Het betreft een drietal componenten die het overschot veroorzaken. Ten eerste de afwikkeling van oude jaren. Het gaat hierbij om een bedrag € 39.000 wat betrekking heeft op de jaren 2014 en 2015. In de begroting is rekening gehouden met € 100.000. In werkelijkheid is dit € 139.000 geworden. Deze verschillen worden veroorzaakt doordat nog steeds niet alle aantallen, die zijn gebruikt voor de berekening van de maatstaven binnen de algemene uitkering, definitief zijn vastgesteld. Daarnaast is, doordat de decembercirculaire is verwerkt en er binnen de maatstaven eveneens verschillen optreden door wijzigingen in aantallen (o.a. bijstandsgerechtigden en lage inkomens), een voordeel van ruim
€ 60.000 ontstaan. Ook is een bijdrage verleend voor een verhoogde asielinstroom van € 27.000.

Algemene baten en lasten

€ 58.000 V

Het restant van de stelpost onvoorzien is niet meer ingezet in de laatste paar maanden van het jaar 2016. Dit levert een incidenteel voordeel op van ruim € 51.000.
Een ander voordeel van € 7.000 is ontstaan in verband met de afronding/vrijval van een voorziening t.b.v. personeel brandweer.

Saldo van kostenplaatsen

€ 1.315.000 N

Dit saldo valt in een drietal onderdelen uiteen.
- Lasten en baten (materiële kosten) € 519.000

- Kapitaallasten € 39.000
- Apparaatskosten en dekking € 757.000

Op basis van verschillende kostensoorten kan de volgende analyse worden gemaakt:

Lasten en baten (materiële kosten)

Salarissen (inclusief voormalig personeel)

€ -9.000

Personeel van derden

€ 87.000

Energiekosten

€ 3.000

Storting in / onttrekking aan voorzieningen

€ -250.000

Nog te betalen bedrag voor uitbetaling van stuwmeer uren

€ -350.000

Totaal

€ -519.000

In het kader van de uitvoering van bestaand beleid heeft een storting plaatsgevonden van € 250.000 in de voorziening Mobiliteit. Dit om bevorderende maatregelen te kunnen treffen voor mobiliteit en ter voorkoming van wachtgeld.
Bij het opmaken van de jaarrekening is gebleken dat een stuwmeer aan verlof- en overuren is ontstaan. Gelet op de omvang daarvan, is het verplicht deze uren op geld te waarderen (ten behoeve van een eventuele afkoop). Hiervoor is een bedrag van € 350.000 in de jaarrekening opgenomen als nog te betalen. Samen met de medewerkers worden plannen gemaakt om deze uren op te nemen. In het geval dat niet lukt, volgt uitbetaling van het gereserveerde bedrag. Mocht het wel lukken een verlofplan op te stellen en uit te voeren, dan komt het gereserveerde bedrag weer als voordeel in de jaarrekening naar voren.

Kapitaallasten
Aan administratieve verrekening / kapitaallasten is een nadelig verschil van € 39.000 ontstaan. Deze lasten hebben betrekking op de brandweerkazerne te Nieuwleusen.

Doorbelasting van uren
Ten aanzien van de doorbelastingen van uren doen zich de volgende afwijkingen voor ten opzichte van de ramingen:

Apparaatskosten

€ -110.000

Saldi kostenplaatsen

€ -200.000

Bedrijfsvoering

€ -77.000

Control en Resultaat

€ -3.000

Huisvesting en diverse algemene kosten

€ -40.000

Openbare Ruimte

€ -218.000

Publieksdienstverlening

€ -52.000

Tractie

€ -57.000

Totaal

€ -757.000

In laatstgenoemd bedrag is begrepen een dekkingsverschil van € 252.000 vanwege lagere doorbelasting aan grondexploitaties en een dekkingsverschil van € 206.000 vanwege lagere doorbelasting aan investeringen (totaal € 458.000). Voor het overige is vooral sprake van prijsverschillen.
Specifiek met betrekking tot de huisvestingskosten wordt nog opgemerkt dat de overschrijding voor een groot deel wordt veroorzaakt door extra kosten die gemaakt zijn i.v.m. de installaties in de raadzaal, het inrichten van het callcenter publieksdienstverlening en advieskosten inzake de catering.

Mutaties reserves

€ 66.000 N

Lagere onttrekking aan reserves

€ -12.000

Hogere storting in reserves

€ -54.000

Totaal

€ -66.000

Het betreft hier mutaties die betrekking hebben op:

Alg. res. bestemd. Investeringen die betrekking hebben op vorige jaren

€ 18.000

Rente mutaties (o.a. alg reserve)

€ -54.000

Alg. res. bestemd (inhuur P&C, rekenkamercommissie,WOZ)

€ -30.000

Totaal

€ -66.000