Programma 2.

Openbare orde en veiligheid

Het programma omvat het integrale veiligheidsbeleid waarin de gemeente een regierol vervult ten opzichte van politie, justitie, ketenpartners en burgers.

Financien

Begroot na wijziging
€ -2.290.194
Realisatie
€ -2.269.640
Resultaat
€ 20.554
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2016

2.1 Integrale veiligheidVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Geven van concrete tips en adviezen aan burgers om bewustwording te creëren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun veiligheid en hoe die veiligheid kan worden verbeterd.100%
Uitvoering geven aan het jaarlijkse actieplan verkeersveiligheid.100%
In samenwerking met politie en VVN zetten wij ons in op meer bewustwording van de verkeersdeelnemers over hun rijgedrag.100%
Het huidige alcoholmatigings- en ketenbeleid op basis van de cijfers uit het GGD Gezondheidsonderzoek 2015 evalueren en waar nodig bijstellen.75%
Toelichting

Het beleid is geëvalueerd en bijgesteld en wordt als onderdeel van het preventief gezondheidsbeleid in mei 2017 aan de raad aangeboden. De onderzoeksgegevens van de GGD waren overigens weinig bruikbaar voor de evaluatie, omdat er gekozen is voor een andere onderzoeksopzet en meetmomenten waardoor gegevens niet te vergelijken zijn.

Monitoren van de invloed van de verhoogde leeftijdsgrens (alcohol) op het aantal keten en indien noodzakelijk samen met politie en jongerenwerk maatregelen ondernemen.100%
2.2 Veiligheidsregio / Team BevolkingszorgVoortgangRealisatieBudgetToelichting
De leden van het Team Bevolkingszorg uit de gemeente Dalfsen nemen deel aan de opleidingen, trainingen en oefeningen. Het belang hiervan wordt onderstreept: Rampenbestrijding en crisisbeheersing vinden wij belangrijk en dus wordt men geacht hieraan deel te nemen.100%
2.3 Vergroten zelfredzaamheid inwoners tijdens crisissituatiesVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Plaatsen van publicaties over risico’s waarin inwoners van de gemeente Dalfsen blootstaan voordat zich een ramp of crisis voordoet en hen daarbij handelingsperspectieven bieden voor het geval zich daadwerkelijk een calamiteit voordoet.100%

Prestaties voorgaande jaren

2.3 Integrale veiligheidVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Evaluatie hondenbeleid.75%
Toelichting

Evaluatie hondenbeleid is begin 2017 vastgesteld.

Indicatoren

2.1 Integrale veiligheidBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
InbraakcijfersJaarcijfers politie125 (2013)10051
Toelichting

Ook in 2016 is, net als in de jaren daarvoor, er door de gemeente samen met de politie ingezet op fysieke preventie (hang en sluitwerk) en preventief handelen, dat laatste met name door de inzet van communicatiemiddelen. Ook zijn er enkele informatieavonden gehouden in samenwerking met ondernemers en politie. Naast voorlichting zet de politie extra capaciteit in voor surveillance en controle tijdens het Donkere Dagen Offensief. Inwoners initiëren WhatsApp-groepen om met elkaar verdachte situaties te delen. De gemeente faciliteert deze initiatieven door het plaatsen van borden ‘Attentie Buurtpreventie’ en contact te houden over eventuele ondersteuningsbehoefte. De politie heeft intensief contact met de bestaande groepen en ondersteunt bij het opzetten van nieuwe groepen. Mede hierdoor is het aantal inbraken afgenomen.

Percentage inwoners dat bij de volgende Veiligheidsmonitor aangeeft dat 'te hard rijden' in de buurt vaak voorkomtVeiligheidsmonitor 201827% (2013)-n.n.b.
Toelichting

Uitkomst bekend bij Veiligheidsmonitor 2018.

2.2 Veiligheidsregio / Team bevolkingszorgBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Deelname aan opleiding, trainingen en oefeningen door leden team bevolkingszorgGemeente333
2.3 Vergroten zelfredzaamheid inwoners tijdens crisissituatiesBronNulmetingBegroot 2016Stand december 2016Toelichting
Aantal publicaties over risico's en bijbehorende handelingsperspectievenLokale media (KernPunten) en gemeentelijke website6 (2015)66

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2015Begroting 2016
Primitief
Begroting 2016
(Na wijzigingen)
Rekening 2016Saldo 2016
Lasten-2.211-2.373-2.316-2.28730
Baten32452617-9
Saldo van lasten en baten-2.180-2.328-2.290-2.27021
Resultaat-2.180-2.328-2.290-2.27021

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2016. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Brandweer en rampenbestrijding-1.8810-1.881-1.8150-1.815-1.7820-1.78234034
Openbare orde en veiligheid-49245-447-50126-475-50517-488-4-9-13
Salso voor bestemming-2.37345-2.328-2.31626-2.290-2.28717-2.27030-921
Saldo na bestemming-2.37345-2.328-2.31626-2.290-2.28717-2.27030-921

Verschillen ten opzichte van de begroting 2016 (+ = voordeel)

Per product

Directe

Toerekeningen

Saldo van

Reserve-

Resultaat

Bedragen x € 1000

L & B

Kap.Lasten

Uren

baten en lasten

mutaties

Brandweer en rampenbestrijding

34

0

0

34

0

34

Openbare orde en veiligheid

-13

0

0

-13

0

-13

Totaal programma

21

0

0

21

0

21

Analyse van het resultaat

Brandweer en rampenbestrijding

€ 34.000 V

De bijdrage aan de Veiligheidsregio is, net als de jaren daarvoor het geval was, ruim € 29.000 lager uitgevallen dan begroot. In de loop van 2016 is de systematiek van begroten bij de Regio gewijzigd en zijn efficiencyvoordelen doorgevoerd. Dit heeft tot gevolg gehad dat de bijdrage van de gemeente Dalfsen aan de Veiligheidsregio ingaande 2017 met ruim € 70.000 naar beneden toe kon worden bijgesteld. Tevens is in 2016 een budget ten behoeve van overige kosten en verzekeringen van ruim
€ 5.000 niet gebruikt.